----------------------------------------
                  I                                      I
                  I            ABC FUN KEYS              I
                  I                                      I
                  I            Version 4.2               I
                  I                                      I
                  I     A Musical Learning Game for      I
                  I           Small Children             I 
                  I                                      I
                  I     For IBM Compatible Computers     I
                  I                                      I  
                  ----------------------------------------







                             September 2, 1991
      



                           Courtney E. Krehbiel
                     199 N. El Camino Real, Suite F175
                            Encinitas, CA 92024



                -------------------------------------------
                |  24 Hour Message and Software Support   |
                |    On-line Registration with MC/Visa    |
                |-----------------------------------------|
                |   ABC FUN KEYS Bulletin Board System    |
                |-----------------------------------------|
                |        Telephone: (619) 436-3525        |
                |    Modem Settings: 300 to 2400 BPS,     |
                |      No parity, 8 Bits, 1 Stop Bit      |
                -------------------------------------------








       Copyright (c) 1991 Courtney E. Krehbiel  All Rights Reserved


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                       QUICK START FOR ADVANCED USERS
                       ------------------------------

     About the program:
     ------------------
     ABC FUN KEYS is an educational game for children between the ages
     of two to six years old.  The game features 38 colorful full
     screen graphic pictures, action, and lots of nursery rhyme songs. 

     The ABC FUN KEYS program consists of four different games: An
     entry level game where a picture is displayed and song is played
     for each letter and number key that is pressed; a beginner game
     where the child must match the letter/number picture displayed on
     the screen with the corresponding key on the keyboard; a more
     advanced version where the picture is gradually revealed and the
     child must make the correct match in a limited time period; and a
     child's typing tutor where letters and numbers float in the "air"
     between "heaven" and "mud".  In the last game, letters need to be
     "hearted to heaven" by pressing the corresponding key before they
     expire and sink into the mud.

     Advanced features of the ABC FUN KEYS include the ability to
     select any combination and order of letters and numbers, an adult
     control panel utility with on-line help, and configuration files
     and command line parameters for automatic game startup.  The
     program opens with an easy-selection child's menu.

     ABC FUN KEYS will run on any IBM PC compatible computer with 512
     KB or more of available RAM, one floppy disk, and DOS 3.1 or
     greater.  The program works with Hercules Monochrome, CGA, EGA,
     or VGA video systems.  ABC FUN KEYS is written in Turbo C.

     How to Start:
     -------------
     To start ABC FUN KEYS from a floppy, use the distribution disk or
     copy all the program files to a single floppy diskette.  Place
     the disk in drive A:, make A: the default drive, and type:  ABC

     If you are using a hard disk, make a subdirectory labeled ABC and
     copy all the ABC FUN KEYS files to that subdirectory.  Make the
     ABC subdirectory the current directory, and type:  ABC

     On the registered user distribution diskette, pictures are
     compressed to enable all files to fit on the diskette.  ABC Fun
     Keys must be installed prior to use by typing:  INSTALL

     Typing ABC /? will display a help screen listing the command line
     options.  If the program fails to display graphics correctly, you
     may need to explicitly tell the program which graphics adapter
     your computer uses.  For example, ABC /V=7 starts ABC FUN KEYS
     for a Hercules monochrome graphics system.


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page i


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                             TABLE OF CONTENTS
                             -----------------



     QUICK START FOR ADVANCED USERS  . . . . . . . . . . . . . . .   i

     COPYRIGHT NOTICE  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  iv

     THANK YOU FOR YOUR INTEREST IN ABC FUN KEYS . . . . . . . . .   1

     WHY SHOULD I REGISTER ??  . . . . . . . . . . . . . . . . . .   2

     REGISTRATION BENEFITS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   3

     COMPUTER SYSTEM REQUIREMENTS FOR ABC FUN KEYS . . . . . . . .   4

     PROGRAM OVERVIEW  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   5

     GAME DESCRIPTIONS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   6
          GAME ONE -- Basic  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   6
          GAME TWO -- Guess Quick  . . . . . . . . . . . . . . . .   6
          GAME THREE -- Heaven and Mud . . . . . . . . . . . . . .   7
          GAME FOUR -- Display . . . . . . . . . . . . . . . . . .   7

     INSTALLING THE ABC FUN KEYS PROGRAM. . . . . . . . . . . . . .  8

     STARTING THE GAME -- Floppy Disk System . . . . . . . . . . .   9
          Optional Program Setup Mode  . . . . . . . . . . . . . .   9

     STARTING THE GAME -- Hard Disk System . . . . . . . . . . . .  11

     CONTROL PANEL FEATURES  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12
          Clear and Start Over . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12
          Select All . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12
          Select All Alphabet  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  12
          Select All Numbers . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  13
          Disable/Enable Nursery Rhyme Music . . . . . . . . . . .  13
          Enable Random/Sorted Order Selection . . . . . . . . . .  13
          Enable/Release Keyboard Plus Key Hold  . . . . . . . . .  13
          Lock/Unlock Songs to/from Pictures . . . . . . . . . . .  14
          Return to Menu After nn Plays . . . . . . . . . . . . . . 14
          Save Game Configuration  . . . . . . . . . . . . . . . .  14

     HEAVEN & MUD CONTROL PANEL FEATURES . . . . . . . . . . . . .  15
          Use LowerCase/UpperCase Letters in Heaven & Mud  . . . .  15
          Heaven/Mud Letter Velocity . . . . . . . . . . . . . . .  15
          Heaven/Mud Letter Duration . . . . . . . . . . . . . . .  15
          Heaven/Mud Letter Warning  . . . . . . . . . . . . . . .  15

     COMMAND LINE CONTROL FEATURES . . . . . . . . . . . . . . . .  16


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page ii


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________



                         TABLE OF CONTENTS, Cont.
                         -----------------------



     HIDDEN GAME FEATURES  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  19

     USING ABC FUN KEYS WITH A RAM-DISK  . . . . . . . . . . . . .  20

     NOTES ON USING ABC FUN KEYS WITH A HARD DISK  . . . . . . . .  20

     OTHER ABC FUN KEY NOTES OF INTEREST . . . . . . . . . . . . .  21

     LISTING OF ABC PROGRAM FILES AND USES . . . . . . . . . . . .  22

     INSTANT MAILER REGISTRATION FORM  . . . . . . . . . . . . . .  23




































     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                     Page iii


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                             COPYRIGHT NOTICE
                             ----------------



     The ABC FUN KEYS program and manual are copyright (C) 1985-1991
     by Courtney E. Krehbiel.  All rights are reserved.

     Non-registered users, PC software libraries, and computer
     software clubs are granted a limited license to use this product
     on a trial basis, and to copy the program for trial use by others
     subject to the following limitations:


          The ABC FUN KEYS program must be distributed in unmodified
          form, complete with all files and documentation.  See the
          file list later in this documentation for details.

          No fee, charge or other consideration may be requested or
          accepted for program distribution with one exception.  PC
          software libraries may charge a maximum of $6 per
          distribution diskette to defray costs of copying and
          mailing.

          ABC FUN KEYS may not be distributed in conjunction with any
          other hardware or software product without the written
          permission of the author.  For example, this means the
          program can not be given away by computer outlets as part of
          a computer system without my written permission.


     If you intend to use ABC FUN KEYS after an evaluation period, you
     must register the program.  To do otherwise is a violation of the
     distribution license and United States Copyright laws. 
     Commercial, educational, business or government use is prohibited
     without site registration.  For example, you may not use this
     program in a Pre-School or Day-care center without site
     registration.  Registration fees for such uses are extremely
     reasonable.  Please refer to the registration form for details.














     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page iv


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                THANK YOU FOR YOUR INTEREST IN ABC FUN KEYS
                -------------------------------------------


     Thank you very much for looking at ABC FUN KEYS.  I sincerely
     hope that you and a child important to you will find this program
     fun to use, easy, and educational.  

     I have tried very hard to make ABC FUN KEYS as intuitive to use
     as possible.  However, there are features and capabilities
     included in the program that are not obvious from the screen
     displays.  I strongly recommend a quick review of this
     documentation file to get a feel for the range of possibilities
     that ABC FUN KEYS provides.

     Because of the age of the intended audience, I encourage you to
     participate with the child in playing the games.  You can provide
     the vocalization of letters and numbers, positive feedback
     rewards, and closeness that a program can never match.

     If you choose to let your child play solo, be reassured that the
     program has been carefully designed to prevent a small child from
     inadvertently damaging other files which may be on your computer. 
     For example, one program option deliberately makes it difficult
     to exit so a small child won't accidentally get to DOS. 

     Obviously, I hope that you will register your copy of ABC FUN
     KEYS.  All registration proceeds are placed in an account for my
     two children.  I don't expect you to register if you decide the
     program does not meet your needs.  If you choose not to register,
     I would greatly appreciate a note describing what you expected
     the program to do and why you are disappointed.  In either case,
     please pass the program along to others who may be interested.

     Once again, THANK YOU for looking at ABC FUN KEYS.  I hope it
     provides many hours of enjoyable learning for a child you love.

















     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 1


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                           WHY SHOULD I REGISTER ??
                           ------------------------

     Many people tacitly regard "Shareware" distributed software as
     "free".  This is not true.  There is also the inclination to "let
     the other guy register".  As a result, very few users bothered to
     register earlier versions of ABC FUN KEYS which contained the
     complete alphabet.  I nearly abandoned the concept of "Shareware"
     software distribution.

     After this early discouragement, and in a fashion similar to many
     other shareware programs, the full benefits of ABC FUN KEYS were
     set aside for those who registered their copy.  Therefore, the
     complete set of auxiliary pictures for ABC FUN KEYS is no longer
     included in the shareware version of the program.  However, the
     program is completely functional.  There are no missing features
     or capabilities in the Shareware version other than the auxiliary
     picture files.

     I will abide by the spirit of "Shareware".  If you feel the full
     set of picture files is required to properly evaluate ABC FUN
     KEYS, please send me a letter stating why you feel you are unable
     to fairly evaluate the "Shareware" version of the program.  You
     must also include a self addressed floppy disk mailer, one 5 1/4
     inch floppy disk, and $1 for postage and handling if you expect
     to receive a complete evaluation diskette.  I reserve the right
     to refuse any requests which are inadequate or unreasonable in my
     opinion. 

     -----------------------------------------------------------------
     I will gladly send a complementary copy of ABC FUN KEYS to any
     children with special circumstances such as a learning disability
     or physical problem.  Please send me a brief letter requesting a
     "special" copy.  
     -----------------------------------------------------------------

     User feedback is an integral part of any successful software
     program.  Please share your impression of ABC FUN KEYS by writing
     me a message when you register.  Any comments or suggestions you
     care to pass along will help me improve the program and enhance
     the enjoyment of other children who may use it.  I have answered
     every letter I have received about the program.  To a great
     extent, the program has been shaped by user comments.

     An instant mailer registration form is contained in a separate
     file named REGISTER.DOC.  I have continually upgraded and
     supported this program since 1985.  In return, I greatly
     appreciate your support by registering the program if you use it. 
     Thank you in advance for your registration.




     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 2


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                           REGISTRATION BENEFITS
                           ---------------------




     When you register the ABC FUN KEYS program by sending the $15
     registration fee, you will receive my family's thanks plus the
     following direct benefits:  

          - All registered users will receive a floppy disk with the
          latest revision of the ABC FUN KEYS program.  Your program
          disk will contain a serial number assigned only to you.

          - All registered users will receive the picture files which
          complete the alphabet A - Z plus picture files for the
          number keys 0 through 9.

           - All registered users will also receive the ability to   
          place their name or their child's name as registered owners
          in the Initial Window display and the Registration Window
          display.  

          - All registered users will receive notification of any   
          major updates of ABC FUN KEYS.


     Most important, you will receive a good conscience and the
     knowledge that your fairness and integrity are setting a good
     example for your children.  The "C Language" source code for this
     program contains over 25,000 lines of code.  A program of this
     magnitude requires thousands of hours to write, debug,
     illustrate, and document for public delivery.  By registering and
     showing your support, I am compensated for my effort and
     encouraged to improve this program and provide others via the
     "Shareware" software distribution method.  

















     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 3


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


               COMPUTER SYSTEM REQUIREMENTS FOR ABC FUN KEYS
               ---------------------------------------------




     In order to run ABC FUN KEYS, you must have the following minimum
     level of computer equipment:


     An IBM Personal Computer or compatible with:

                         - 512 K RAM or more.
                         - 1 double sided floppy disk drive. (360 KB)
                         - PC / MS-DOS Ver. 3.1 or later.
                         - Video display card which supports any of
                           the following PC standards:
                              CGA, Hercules monochrome,
                              EGA, or VGA.
                         - Monochrome monitor capable of
                           displaying graphics.



     Recommended equipment additions include:

                         - 640 K RAM 
                         - RAM disk software
                         - Color monitor or EGA/VGA color monitor
                              and appropriate video card.
                         - Hard Disk drive.


     By storing the picture files on a floppy disk simulated in RAM
     (RAM disk), the speed and keyboard responsiveness of the program
     are substantially improved.  The use of a hard disk for program
     and file storage will also result in good performance.
















     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 4


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                           PROGRAM OVERVIEW
                           ----------------


     ABC FUN KEYS is a learning program designed to introduce a child
     from the ages of 2 to 6 years to the concept of letters, the
     alphabet, and computer keyboards.  The program has been designed
     around colorful, full screen pictures and familiar nursery rhyme
     melodies to make learning as enjoyable and stimulating as
     possible.  There are on-screen scrolling lyrics for those who
     wish to sing along with the nursery rhyme melodies.

     The program consists of four learning games with several game
     options structured around the alphabet and numbers.  The ABC Fun
     Keys game starts with a picture menu intended for small children. 
     A child only needs to press any key to move a blinking star from
     descriptive picture to picture.  The "enter" key selects the game
     for play.  

     For adults, a paged window help screen with game descriptions can
     be accessed by pressing "ALT-H" from the picture menu.  This
     "adult menu" can also be accessed directly by starting ABC with
     the command: ABC /M.  

     Control over the selection of letters and numbers is critical to
     the learning process since few small children can assimilate the
     entire alphabet at one time.  To accomplish this, a setup screen
     for the games can be accessed from the picture menu by typing
     "ALT-S".  This allows you to select the letters and numbers which
     will be used in the game as well as various game options.  For
     advanced users, ABC FUN KEYS can be started with command line
     parameters and configuration files for virtually automatic
     operation.  One of the setup options is a "Repeat Control
     Counter" which sets the number of plays before the program
     returns to the main menu.

     Due to the age of the intended user, it is recommended that an
     adult supervise the operation of this program.















     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 5


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                             GAME DESCRIPTIONS
                             -----------------


     ABC FUN KEYS contains four different games.  Any game can be
     selected from the children's picture menu.  



          GAME ONE -- Basic
          -----------------
          Once the first game is started, a letter and object picture
          are displayed on the monitor.  The child must press the
          corresponding letter key on the keyboard.  When successful,
          a short nursery rhyme is played and the colors in the
          picture flash.  Incorrect key responses are greeted with a
          buzz.  This is repeated until all the selected letters have
          been used whereupon the picture selection begins to repeat. 
          A picture "flashcard" mode is also available in this game.


          GAME TWO -- Guess Quick
          -----------------------
          The second game is better for older children with some
          experience with numbers, letters, and the keyboard.  It is
          similar to the basic game except the picture is gradually
          revealed.  The rate of picture growth increases as the
          picture nears completion.  The child must recognize the
          picture and letter and press the corresponding keyboard key
          before or shortly after the picture is completed.  Success
          is met by a complete picture, a nursery rhyme, and flashing
          colors.  If unsuccessful, the picture disintegrates and
          another begins to take its place.




















     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 6


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                          GAME DESCRIPTIONS Cont.
                          -----------------------


          GAME THREE -- Heaven and Mud
          ----------------------------
          This game is a child's typing tutor.  It's been designed to
          appeal to older children.  The game screen is composed of
          three areas.  There is "Heaven" at the top with a smiling
          sun face, "Air" in the middle of the screen, and "Mud" at
          the bottom of the screen with a frowning mud face.  When the
          game is started, three of the preselected letters or numbers
          begin to float in the air.  If the keyboard key
          corresponding to a letter is pressed, the letter explodes
          into hearts and floats to heaven.  Another letter or number
          takes its place.  If the letter hasn't been "hearted to
          heaven" within a random preset time, the unloved letter
          sinks into the mud.  Letters that are about to expire change
          color as a warning.

          During game play, action can be slowed down by pressing
          "down" arrow.  Movement can be speeded up by pressing "up"
          arrow.  These speed changes are semi-permanent for the
          duration of the session with ABC Fun Keys.  Permanent speed
          changes can be made by using the Heaven & Mud control panel. 
          In the control panel, you have control of the initial speed
          and lifetime delay factors to allow you to tailor the game
          to your child's abilities.

          Computer processing power limits the velocity beyond a
          certain point due to requirements imposed by the animation
          technique.  If you're lucky enough to be using an 80386
          computer, characters can literally fly across the screen.  

          The game ends when either Heaven or the Mud become full of
          letters.  For an extra challenge, lower case letters can be
          used in this game.  



          GAME FOUR -- Display
          --------------------
          The fourth learning game is for the youngest children.  It
          allows the child to press a key on the keyboard and the
          computer will respond by displaying a picture of the letter
          and an associated item.  The picture is displayed for the
          duration of a nursery rhyme melody.  Lyrics for the nursery
          rhyme appear across the top of the screen.  If a color
          graphic picture is not available for the key, a picture of
          the key is displayed instead.



     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 7


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                     INSTALLING THE ABC FUN KEYS PROGRAM    
                     -----------------------------------  


     Before using the ABC Fun Keys program, it must be installed on
     either a blank floppy diskette, or a hard disk.  A hard disk is
     recommended if it is available.


     1.   For installation to a floppy disk, you will need a
          formatted, blank floppy diskette.  See the FORMAT command of
          your DOS manual to prepare a formatted floppy disk if
          necessary.

     2.   It is recommended that you make a backup copy of the ABC Fun
          Keys distribution diskette to safeguard the program in case
          of an accident.  In order to make a backup copy, a second
          blank floppy diskette is required.  Refer to the DISKCOPY
          command in your DOS manual for additional information if
          necessary.

     3.   Place the copy of the ABC distribution diskette in the disk
          drive on your computer.  

     4.   To install on a HARD DISK, start the installation program by
          typing:

               A:INSTALL A: C:\ABC [Enter]

          This will install the ABC program from the A: disk drive to
          the subdirectory \ABC on the C: disk drive.

     5.   To install on a FLOPPY DISK, start the installation program
          by typing:

               A:INSTALL A: B: FLOPPY

          This will install the ABC program from the A: disk drive to
          the floppy diskette in drive B:.  Note that if you only have
          one floppy disk drive, you will be prompted to switch
          diskettes at the proper times.

     6.   Follow the instructions provided by the installation
          program.


     A generic description of the installation command is:

          d:INSTALL [source_drive] [destination_drive\path] [FLOPPY]
            Where:  d: is the drive containing the installation disk.
                    FLOPPY is a keyword to make a floppy disk install.


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 8


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                    STARTING THE GAME -- Floppy Disk System
                    ---------------------------------------

     1.   Turn on the computer with a copy of your DOS diskette in
          disk drive A.

     2.   If the DOS program asks you for the date and time, press the
          [Enter] key twice.  The date and time are not needed for
          this program.

     3.   At this time, the display should contain the DOS prompt...
               A>

     4.   Remove the DOS diskette from drive A and insert the
          ABC FUN KEYS diskette made by the install program into disk
          drive A.

     5.   Enter the following command after the DOS prompt:
               ABC [Enter]

     6.   The drive light will be activated and the children's menu
          for ABC FUN KEYS will be displayed.

     7.   To start a game, select any of the game variations by
          pressing any key except "Enter" until the blinking star is
          in the desired game window.  Press [Enter] to start game.

          (Please note that if the ABC.CFG configuration file is not
          present, ABC will immediately enter into the setup mode
          described below.  To create a configuration file, use the
          "Save Game Configuration" option in the control panel.)


     Program Setup Mode
     ------------------
     8.   Instead of starting a game, you can enter the help or setup
          modes with verbal game descriptions and access to the
          control panel by pressing "Alt-H" for Help or "Alt-S" for
          Setup.  Pressing "Alt-S" jumps directly to the setup
          function described in steps 11 through 16.

     9.   The Help screen presents six windows with instructions, a
          brief description of each game, and a message about
          registering your copy of ABC FUN KEYS.  To move between the
          windows, press any key except the [Enter] key.  To select a
          game for play, activate the window that describes the game
          and press the [Enter] key.

     10.  From the help window, all games except Display automatically
          lead into the Picture Selection and Control Panel.  This
          allows selection of letters and other game features. 


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                       Page 9


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                          STARTING THE GAME Cont.
                          -----------------------


     11.  In the picture selection menu, an alphabetical listing of
          the available ABC pictures and a Control Panel is presented. 
          Help is available for this screen by pressing "Alt-H".  You
          can escape from the help screen by pressing any key.

     12.  The letters can be selected for play individually or in
          groups.  To move the cursor to the individual letters, press
          the [Left arrow] key or [Esc].  To highlight a letter and
          select it for game play, press [Spacebar] or [Enter]. 
          Pressing the [Spacebar] again deselects the letter.

     13.  Repeat step 12 to select as many pictures as desired. 
          Pictures can be selected in any order.  The order of
          selection is the order in which the pictures will appear in
          Basic and Guess Quick games unless random order presentation
          is selected in the control panel.

     14.  If it is desired to select all the pictures, all the
          letters, or all the numbers, that can be easily accomplished
          in the control panel.  To return to the control panel, press
          [Esc] or use the [Right Arrow] key.

     15.  If you wish to save the letter selections for a later game
          session, move the cursor to the Control Panel.  Then press
          "S" to save the game configuration.  You can also use the up
          or down arrow keys to move the cursor to the "Save Game
          Configuration" line and then press [Spacebar] or [Enter] to
          select that option.

     16.  Once all the desired pictures and game options have been
          selected and the configuration optionally saved, move the
          highlighted cursor to the top choice labeled "START GAME
          PLAY" and press [Enter] or [Spacebar] key to begin the game. 
          You can also start the game by pressing "G".

     17.  Pressing "Ctrl-Home" will restart the game at the opening
          menu.  Pressing "Ctrl-End" or "Ctrl-Break" will exit the
          game.  These are available whenever the program is waiting
          for a user keystroke.  If the ABC game was started with the
          "Easy Exit" command line option, (/E), then the F9 function
          key will restart the game and F10 will exit the game.  If
          you are starting ABC from a menu of choices for your child,
          this allows your child an easy way to return to the menu.






     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 10


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                    STARTING THE GAME -- Hard Disk System
                    -------------------------------------


     If you are fortunate enough to have a hard disk in your computer,
     you should replace the instructions contained in steps 1 through
     5 above with the following procedure to run the ABC game from
     your hard disk.



     1.   Turn on the computer and get to the DOS prompt.  This will
          usually be:    C:\>

     2.   Make  \ABC your default subdirectory by typing:  
               CD \ABC [Enter]

     3.   Start the ABC game by typing:   ABC [Enter]


     You can now continue with Step 6 in the instructions for floppy
     disk users above.































     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 11


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                          CONTROL PANEL FEATURES 
                          ----------------------


     The Picture Selection & Control Menu is accessed from the
     Children's Picture Menu by pressing "Alt-S" for Setup.  The
     Control Panel is on the right side of the menu screen.  On the
     left side is an alphabetical listing of available picture letters
     that can be used in the game.  Any pictures that have been
     selected for play are highlighted.  

     If no picture files appear, make sure that you have run the
     installation program.  The file ABC_PICS.EXE on the registered
     user distribution disk must be run to expand the picture files. 
     This happens automatically during the installation.

     The control panel is divided into three sections by horizontal
     lines.  The top section contains disk drive information and a
     brief reminder of useful keystrokes.  The middle section contains
     a bar selection menu for different game features.  The bottom
     section contains status indicators for several game features. 
     Not all menu bar features apply to each game.  Features that are
     available for the selected game are presented in normal colors
     with a highlighted key letter.  Unavailable options are in a dim
     color without a highlighted letter.

     There are two ways to select an option.  The first is to press
     the highlighted key that corresponds to the menu bar option.  A
     feature can also be selected by using the "Up" and "Down" arrow
     keys to move the highlighted bar to the desired item.  The item
     can then be selected by pressing  [Spacebar] or [Enter].

     The features in the Control Panel are as follows.  Applicable
     games for each option appear in parenthesis.


     Clear and Start Over
     --------------------
          Deselects all letter and number pictures and starts over
          with a clean slate.  Note that at least one picture must be
          selected to successfully start the game.  (1,2,3)

     Select All
     ----------
          Selects all available letter and number pictures for game
          play.  (1,2,3,4)

     Select All Alphabet
     -------------------
          Selects all available letter pictures A-Z for game play. 
          All number pictures are automatically deselected.  (1,2,3)


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 12


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                       CONTROL PANEL FEATURES, Cont.
                       -----------------------------


     Select All Numbers
     ------------------
          Selects all available number pictures 0-9 for game play. 
          All letter files are automatically deselected.  (1,2,3)

     Disable/Enable Nursery Rhyme Music
     ----------------------------------
          This option toggles a switch which selects either nursery
          rhyme melodies or a "TA DA" sound when pictures have been
          successfully keyed.  An indicator in the bottom panel shows
          TONE when the "TA DA" sound has been selected, or RHYM when
          nursery rhymes are active.  (1,2,4)

     Enable Random/Sorted Order Selection
     ------------------------------------
          This option toggles a switch which causes pictures to be
          presented for play in sorted or random order.  In the sorted
          order mode, pictures will be presented in the order in which
          they were selected.  This will be numeric and alphabetical
          order if control panel group selection was used.  In random
          mode, pictures will not be repeated until all pictures have
          been shown.  An indicator box in the bottom panel shows
          RANDM for random order and ORDRD for selected order mode. 
          (1,2)

     Enable/Release Keyboard Plus Key Hold
     -------------------------------------
          The Plus Key Hold is a feature which can be used by an adult
          to moderate the pace of play.  I added this feature to an
          early version of the program when my daughter insisted on
          bashing all the keys at random just to hear the noise it
          made.  Plus Key Hold causes the keyboard to be dead once a
          picture has been displayed until the "Plus" key on the right
          side of the keyboard has been pressed.  Then the keyboard is
          live.  As a reminder, a tiny "+" symbol appears in the upper
          left corner of the screen.

          The current status of the plus key hold toggle switch is
          shown by an indicator in the lower panel.  PLS OF
          corresponds to "plus off" or a normal live keyboard.  PLS ON
          indicates that Plus Key Hold is active.  (1)








     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 13


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                       CONTROL PANEL FEATURES, Cont.
                       -----------------------------

     Lock/Unlock Songs to/from Pictures
     ----------------------------------
          This is one of many features based upon a user's suggestion. 
          This option allows the nursery rhyme songs to be "locked" or
          synchronized to the letter/number pictures.  When songs are
          not locked, they are selected at random.  To the extent
          possible, songs try to emphasize the featured letter when
          they are synchronized to the picture.  For example, if the
          songs are "locked", "The Old Brass Wagon" is always played
          when the letter "B" is pressed.  The control panel indicator
          displays SYNC when the nursery rhymes are locked to the
          pictures.  NOSYNC is displayed for random selection of
          songs.  (1,2,4)  

     Return to Menu After nn Plays
     -----------------------------
          This option provides a return to the opening menu after a
          defined number of pictures have been displayed.  If nn = 0,
          the selected game will continue indefinitely until Ctrl-
          Break, Ctrl-Home, or Ctrl-End are pressed.  (1,2,4)

     Save Game Configuration
     -----------------------
          This is a very powerful feature which allows all pertinent
          game information to be saved in a configuration file.  The
          saved information consists of the picture selection list and
          the status of every item in the Control Panel indicator
          field.  The name of the default configuration file is
          ABC.CFG.  This file will be updated every time the Save Game
          option is selected.  The next time ABC FUN KEYS is started,
          it will automatically use the letters and parameters stored
          in the configuration file.  (1,2,3,4)

          This semi-permanent configuration capability allows you to
          design a custom game environment for your child.  Once
          configured, a game can be easily selected from the
          Children's Picture Menu until you decide to change
          parameters.

          For advanced users, ABC FUN KEYS has the ability to use
          multiple configuration files by means of the command line
          parameter /C=<ABC config file name>.  (See the next section
          for more information on command line control parameters.) 
          When you specify a configuration file name other than the
          default, ABC FUN KEYS saves its configuration information to
          a file of that name.  If the file does not already exist, it
          is created.  Therefore, you can have multiple configuration
          files that are designed for different purposes.


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 14


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                      HEAVEN & MUD CONTROL PANEL FEATURES
                    -----------------------------------

     Use LowerCase/UpperCase Letters in H&M
     --------------------------------------
          This menu bar option allows selection of uppercase or lower
          case letters in Game 3, Heaven and Mud.  Numbers are not
          affected.  Upper case letters will be used when G3 UPR is in
          the indicator display.  Lower case letters will be used when
          G3 LWR is displayed.

     Heaven/Mud Letter Velocity
     --------------------------
          This selection controls the speed at which the characters
          move across the screen subject to the capabilities of the
          computer.  When this item is selected, a setting window
          appears that allows the speed variable to be changed. 
          Applicable values are from 0 to 15 with lower numbers
          introducing less delay in the character movement for a
          faster game.  If set to -1, the computer's speed is
          automatically sensed and velocity is adjusted automatically
          for an intermediate level of play.  Note that when using a
          4.77 MHz PC, the fastest character movement is fairly slow. 
          Speed can be adjusted during the course of game play by
          pressing the [Up Arrow] key to speed up play and the [Down
          Arrow] key to slow down play.  These speed adjustments are
          semi-permanent and remain in-place until the ABC program is
          exited.

     Heaven/Mud Letter Duration
     --------------------------
          The duration selection controls the maximum number of moves
          that a character can make before expiring.  The actual
          number of moves is set by a random number generator for each
          character subject to this maximum value.  When this item is
          selected, a setting window opens that allows the duration
          variable to be changed.  Applicable values are from 1 to 50. 
          Lower values correspond to a shorter average duration time
          and hence a faster game requiring more skill.

     Heaven/Mud Letter Warning
     -------------------------
          Before each character is about to expire, it changes color
          as a warning.  The warning selection allows you to set the
          number of moves before expiration that the warning appears. 
          Notice that it should be set lower than the duration
          variable discussed above.  When this item is selected, a
          setting window opens that allows the warning variable to be
          changed.  Applicable values are from 1 to 10.  Lower values
          correspond to less expiration warning time and hence a game
          requiring greater skill.


     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 15


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                       COMMAND LINE CONTROL FEATURES
                       -----------------------------

     A command line parameter is an instruction to the ABC FUN KEYS
     program that is entered on the same line as the command to start
     the program from DOS.  These are generally for advanced users. 
     You do not need to enter any commands other than "ABC" to make
     the program run.  The command line instructions add extra
     options.  All command line instructions start with a forward
     slash "/".  If you type "ABC /?", the program will provide a
     brief listing of all available command line options.  Following
     are listings, descriptions, and examples for the optional command
     line parameters for ABC FUN KEYS.


          /D=<Drive:pathname>  (Drives A: thru H: are valid)
               This command allows you to specify a drive and pathname
               to the ABC picture and auxiliary files.  If omitted,
               ABC FUN KEYS defaults to the current drive and
               directory.  The program will run on most local area
               networks.  If you need to use drive letter greater than
               H:, consider using DOS's ASSIGN command.
               Example:  ABC /D=C:\GAMES\ABC

          /G=<Game number>  (1 thru 4 are valid numbers)   
               This option allows you to automatically select one of
               the four games to be played.  If you select this
               option, ABC FUN KEYS immediately begins the chosen game
               without any menus.
               Example:  ABC /G=3

          /V=<Video mode> (1=CGA, 2=MCGA, 3=EGA, 7=MONO, 9=VGA)
               ABC FUN KEYS has the ability to automatically detect
               the type of video display board you have installed in
               your computer.  This command line option allows you to
               override the default selection.  If you are having
               trouble with your display, you may wish to experiment
               with different options from 0 through 10.
               Example:  ABC /V=7  

          /C=<ABC config file name>  (The default file is ABC.CFG)
               When you start the game, ABC FUN KEYS looks up initial
               game settings in a configuration file.  This option
               allows you to have multiple configuration files and
               recall any of them from the command line.  This might
               be useful if you wanted to develop a front end
               selection menu for different types of games.
               Example:  ABC /C=MYGAME.CFG





     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 16


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                    COMMAND LINE CONTROL FEATURES Cont.
                    -----------------------------------



          /N=<Number of Songs>  (The default is 27 songs available)
               This setting allows you to restrict the number of songs
               available to the ABC program.  It is probably more
               useful if you wish to add additional songs.  Utilities
               to manipulate the song file and add songs are available
               on the ABC bulletin board system (BBS) to registered
               program users.
               Example:  ABC /N=20

          /T=<Tempo Modify Factor>  (The default is 10, normal speed.)
               The Tempo Modify Factor allows you to change the tempo
               of the nursery rhyme games that will be played by the
               ABC Fun Keys program.  Factors can range from 5, the
               fastest tempo, to 30 which will produce the slowest
               tempo.  Experiment to see which you prefer.
               Example:   ABC /T=15 
                          (Produces a slightly slower rhyme tempo.)

          /Q   (Quiet operation)
               This option kills all sound effects and nursery rhyme
               melodies for totally quiet play.  Most kids find it
               boring.  Many adults love it.  You decide!
               Example:  ABC /Q

          /M   (Skips the children's opening Menu)
               You may want to exercise total control over the game
               setup.  If you find yourself usually using the help or
               setup key from the Children's opening menu, this option
               provides an easy way to skip it.
               Example:  ABC /M

          /S   (Snow reduction)
               Many early CGA video display boards produce a snowy or
               static filled image during screen updates when a
               program writes directly to the video display.  Most
               programmers (including this one) like to design
               programs that write directly to the display since it
               provides fast, snappy graphics.  If you have one of the
               old video boards, you have a choice between a fast
               static filled display, or a slower but relatively
               static free display.
               Example:  ABC /S






     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 17


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                    COMMAND LINE CONTROL FEATURES Cont.
                    -----------------------------------



          /E   (Easy Exit)
               Several people requested an easy way to exit or restart
               the ABC program for children rather than the obtuse
               "Ctrl-Home/End" keys.  This allows you to provide that
               option.  When enabled, "easy exit" allows the F9
               function key to restart the program and F10 to
               immediately exit.  These keys are active any time the
               program is waiting for keyboard input.
               Example:  ABC /E  enables "easy exit".

          /P   (Print Screen Activated)
               Some users wanted to be able to print the screen
               pictures.  The [Print Screen] keyboard key is normally
               disabled to prevent the program from hanging if a
               printer is off-line, or lots of paper from being
               wasted.  This switch activates screen printing.  As a
               reminder, you will need to utilize a graphics driver
               such as DOS's GRAPHICS.COM to successfully print a
               graphics screen image.  Check your printer and DOS
               manuals for details.  Not all printers may be able to
               do this function correctly.
               Example:  ABC /P  enables screen printing.

          /L   (Lyrics are not shown)
               This switch disables the scrolling lyrics for the
               nursery rhymes at the top of the picture screens.
               Example:  ABC /L  disables scrolling lyrics.

     You can combine multiple command line instructions on the same
     line.  For example, if you want to set up your own front end menu
     for ABC FUN KEYS, a command line setup like this might be useful:

               ABC /D=C:\GAMES\ABC /C=ALPHANUM.CFG /G=3

     Another few examples:
               ABC /Q /M
               abc /v=1 /s /d=e:

     Notice that either upper or lower case can be used and the order
     of the commands is not important.








     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 18


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                            HIDDEN GAME FEATURES
                            --------------------


     1.   At any time the program is waiting for keyboard input, it is
          possible to restart the game at the opening menu selection
          by pressing "Ctrl-Home".  (Press both keys simultaneously.) 
            
     2.   Press "Ctrl-End" or "Ctrl-Break" to end the game and return
          to the DOS prompt.

     3.   A "flashcard" mode is available in Game "Basic".  To enter
          the flashcard mode, press the "Scroll Lock" key in the upper
          right hand corner of the keyboard.  The length of the
          flashcard duration can be adjusted by pressing the "up
          arrow" key to speed up the rate and the "down arrow" key to
          slow down the rate.  The flashcard mode can be stopped by
          pressing the "Scroll Lock" key once again.  

          Note that the flashcard rate is dependent upon the speed of
          the disk drive and can not be increased beyond a certain
          point.  Use of a ram-disk or hard disk can significantly
          improve the performance of the program in this mode.






























     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 19


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                    USING ABC FUN KEYS WITH A RAM-DISK
                    ----------------------------------

     The use of a simulated floppy disk drive in RAM memory (commonly
     called a RAM Disk) can greatly speed up the rate at which the ABC
     program retrieves picture and music files.  This makes the game's
     operation seem instantaneous.

     To speed up the program in this way requires ram-disk software
     such as VDISK.SYS which is included with many copies of DOS. 
     Ram-disk software is not included with this program.

     Follow instructions to use your ram-disk software.  Create the
     electronic disk drive.  Label the disk drive C:.  Copy the
     picture and music files from the game disk to the electronic disk
     by issuing the following commands...

                    COPY A:*.S* C: [Enter]

     Begin the ABC FUN KEYS game by typing...

                    ABC /D=C: [Enter]

     Note that using the program command "/D=C:" following the call
     for the ABC program instructs the program to look for picture and
     other auxiliary files on the electronic disk, C:.  These files
     can be retrieved from any valid disk drive by changing the drive
     designation.  If no drive/path information is specified, the
     program assumes the current disk drive.



               NOTES ON USING ABC FUN KEYS WITH A HARD DISK
               --------------------------------------------

     Using ABC FUN KEYS with a hard disk is similar to the operation
     of the program with a RAM disk.  For example, suppose the program
     ABC is located in a subdirectory called "c:\games" off of the
     root directory.  To avoid cluttering up the games directory with
     the picture and auxiliary files, you may have placed them in the
     directory "c:\games\pics".  You must have all files with an
     extension that begins with "s" in the pics subdirectory.  (ie:
     *.s*)  To start the game type...

         CD \GAMES [Enter]
         ABC /D=C:\GAMES\PICS [Enter]

     Note that the ABC game must always receive drive information. 
     Any necessary path information to the picture and other auxiliary
     files must follow the drive specification.



     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 20


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                    OTHER ABC FUN KEY NOTES OF INTEREST
                    -----------------------------------

     The picture files are labeled ".spf" which stands for "scrunched
     picture file".  A crude form of data compression has been used to
     minimize the space required by the pictures and enable faster
     data loading.  The picture files can be created using the
     Paintbrush program provided with Microsoft's Windows 3.0.  Once a
     *.BMP image is created with Paintbrush, it must be "scrunched"
     for use with ABC FUN KEYS.  The program SCRUNCH.EXE is available
     on the ABC Bulletin Board System (BBS) for registered users for
     this purpose.  It is contained in the BBS archive file
     ABCPICS.ZIP.  The format of the files is different for ABC FUN
     KEYS Version 4.02 and above.  Old version picture files will not
     work.

     Any assistance with either musical scores or pictures is
     gratefully accepted.  The author is neither an artist nor
     composer.


































     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 21


     ABC FUN KEYS                                Program Documentation_________________________________________________________________


                   LISTING OF ABC PROGRAM FILES AND USES
                   -------------------------------------


     ABC.CFG       --    The initial game configuration file.  This is
                         the file which contains the letter/number
                         selection list and status of game options. 
                         This file can be modified by the user in the
                         Control Menu.

     ABC.DOC       --    This users manual.
       
     ABC.EXE       --    The main ABC program.

     ABC_PICS.EXE  --    Picture files that will be loaded and
       (Registered       displayed by the ABC program.  These files
        version only)    are compressed into a self-extracting
                         archive.

     A.SPF - Z.SPF --    Uncompressed picture files.  Not all picture
       (Shareware        files are included with the shareware
        version only)    version.

     INSTALL.BAT   --    The installation batch file.  This will
                         create a usable ABC floppy diskette, or
                         install the ABC program onto a hard disk. 

     MENU.SCR and
     GAME3.SCR     --    Picture files used for the opening menu and
                         the background for Heaven & Mud.  These files
                         must be located in the same directory as the
                         picture and music files.

     MUSIC.SNG     --    A file with nursery rhyme songs that will be
                         loaded and played by the ABC program.

     READ.ME       --    Introduction to the ABC FUN KEYS program. 

     REGISTER.DOC  --    The instant mailer registration form.

     WHATS.NEW     --    A text file describing the improvements
                         incorporated in Version 4.2 of ABC Fun Keys.

     ASK.EXE       --    A support file for the INSTALL program that
                         allows batch file branching.

     BROWSE.COM    --    A support file for the INSTALL program that
                         allows a text file to be viewed.  Use to view
                         the documentation by typing BROWSE ABC.DOC.




     Copyright (C) 1991 by C. E. Krehbiel                      Page 22


                           INSTANT MAILER REGISTRATION FORM
                           --------------------------------
              Please support quality shareware by registering your copy.
                  THANK YOU in advance for registering ABC FUN KEYS!
     - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
     Make check         Courtney E. Krehbiel / ABC Fun Keys         Order Form
     payable to:         199 N. El Camino Real, Suite F175
                               Encinitas, CA 92024

     =========================================================================
     Qty           Description                                Unit    Extended
     -------------------------------------------------------------------------
              | INDIVIDUAL REGISTRATION                     |        |
              | ABC FUN KEYS Ver. 4.2                       | $15.00 | $
              |  (Latest version, manual on disk, number    |        |
              |   files, and complete set of alphabet       | U.S.   |
              |   picture files.)  ** 5 1/4 inch floppy **  | only   |
     ---------|---------------------------------------------|--------|--------
              | COMMERCIAL / INSTITUTIONAL                  | $50.00 | $
              | REGISTRATION PER SITE                       |        |
              | ABC FUN KEYS Ver. 4.2                       | U.S.   |  
              |  (Same package as above)                    | only   |
     ---------|---------------------------------------------|--------|--------
              | 3 1/2 inch format instead of 5 1/4;   ADD   | $ 2.00 | $
     ---------|---------------------------------------------|--------|--------
                                                             Subtotal: $
                (CA residents must add 8.25% sales tax)           Tax: $
                                                           Total U.S.: $

     Payment by:   ( ) Check    ( ) Money Order    ( ) Visa / MasterCard

     Name: ...................................................................
                   
     Addr: ...................................................................

     .........................................................................

     City: ...............................   State: ........  Zip: ...........

     ============ The following is needed only for Credit Card ===============

     Work Phone: (....) ................  Home Phone:  (....) ................

     Card #: ...........................................  Expires: ...........

     Name of Cardholder: .....................................................

     Signature: ..............................................................

     Note: On-line registration via modem is available at the ABC BBS.  To
           order, dial (619) 436-3525.  Open 24 hrs/day, 300/1200/2400, N,8,1
     =========================================================================
        THANK YOU!!    Please allow up to two weeks for program delivery.


            -------------------  INSTANT MAILER  ----------------------
     Fold at the page break with the printing facing out.  Then fold letter
     style, exposing the mailing address and hiding your information.  If
     necessary, staple check to the mailer, then staple or tape sides and top.










     -------------------------------------------------------------------------





















     --------------------------------------------------------------------------
     From:                                                                Place
         ----------------------------
                                                                          Stamp 
         ----------------------------
                                                                          Here
         ----------------------------


                                       Courtney E. Krehbiel / ABC FUN KEYS

                                       199 N. El Camino Real,  Suite F175

                                       Encinitas,  CA     92024 

     ABC42                             U.S.A.