INTRODUCTION

"It was magic most foul," Intoned one of the elderss solemnly. 

"Nonsense!" scoffed another, "It was simply science...thieves make 
good use of technology."

"Good use?" raged the third.

The elders of Osmic had come in full regalia, feathers and banners 
and the heavy gold chains of office but the formal procession of 
leaders had not carried the hereditary badges of office-the Crown 
of Ages, the Mystical Gems of Lascorbanos or the Thousand Coins of 
Tenure. These had been stolen, most wickedly puroined, in an attempt 
to jeopardize the forcoming festivities of the Tremillenial and were 
now reputedly hidden on the planet Tambi. 

So they came to you-Captain Comic, galactic hero, righter of wrongs, 
and all around nice guy. It was most gratifying-ignore the rumor that 
they had gone to Orion O'Brian, that mercenary thug, and he had turned 
them down, calling the job "insanely dangerous" and saying the entire 
planet of Tambi, from its endless blue lakes to its impossibly blue 
moon, had not one cubic centimeter where a person could feel safe-nor 
a single benign life form. Tambi was a land of surpries-all bad.

Well, you're on the job now. Using you keen wits and well honed reflexes, 
you must traverse the ever-changing and treacherous environs of Tambi 
and return the treasures of Osmic in time for the Trimillenil celebrations. 
Succeed, and you will be honored as a hero once more; fail, and three 
thousand years of galactic peace and prosperity crumble to 
comic-uh-cosmic dust. 


GAME MECHANICS

Captain Comic begins his adventure with five lives, no items in his 
inventory, his Mark-VII environment suit with shield projector, and his 
trusty Blastola assault weapon. The energy supply of these two pieces 
of equipment is located with the Mark VII's back pack. The weapon's 
energy replenishes itself during periods of non-use. Shield energy does 
not regenerate; our hero must be sure to pick up shield packs that he 
encounters, they make life so much easier! 

When an enemy comes into contact with Captain Comic, the enemy is 
destroyed by the shield, and the shield's energy supply is depleted by 
one unit. If the shield reserve power meter reaches zero units and the 
good Captain is hit by an enemy, both the Captain and the enemy will 
go out in a blaze of sparks. Net cost to the Captain: on life. Care should 
be taken to monitor the shield meter. It can mean the difference between 
success and failure.

Captain Comic's offensive power can be increased by finding cans of 
Blastola Cola that have been left lying about the surface of Tambi. Our 
hero may imbibe up a total of five Blastola Colas resulting in the ability 
to have five shots in the air simultaneously. Although firepower is unlimited, 
it can be temporarily depleted. Captain Comic must exercise descretion in 
firing. When the blastola meter reaches zero no further shots may be fired 
until the Blaster's evergy pack regenerates itself 


SCORING

Points are earned by shooting the hostile enemy creatures, gathering tools 
and treasures on the planet's surface, and for all unused shield units 
remaining at the time of recharging. Points are also awarded for lives and 
shield units in reserve after successfully retrieving the three missing 
treasures. The game will end after COMIC retrieves all three treasures or 
when all spare lives are exhausted. 


WEAPONS AND SHIELDS

Shield Pack - Restores Comic's shield energy. Points are scored for 
unused shield units.

Shield of Invulnerability* - This object super-charges Captain Comic's 
Mark VII shield generator and Blastola assault weapon, making him 
impervious to enemy attack and giving him unlimited firepower for a 
brief period of time. 

Shield of Life* - The Shield of Life bestows our intrepid hero with an 
additional life in reserve each time he encounters it. 

Blastola Cola - Increases Comic's firing capability. Up to five cans of 
cola can be collected for up to five blastola rounds in air simultaneously. 

Corkscrew - Modulates the firing pattern of Comic's blaster creating 
a spiral trajectory for all shots fired. This is very useful for destroying 
creatures which crawl on the ground below Comic's normal line of fire 

* Occasionally this special item will appear when an enemy is destroyed. 


TOOLS

These items aid Captain Comic in his quest to retrieve the missing treasures: 

Door Key - Allows Comic to open doors found in various places on Tambi. 

Boots - Increase Comic's maximum jumping height. This is useful in 
reaching ledges which were previously too high to jump to. 

Lantern - There are a few places on Tambi which will be too dark and 
dangerous for Comic to explore without the aid of this device. 

Wand - The pinnacle of Tambian technology - the personal transport 
wand. Possession of the device allows the user to utilize the world 
wide teleportation system of Tambi. Though the system is in disrepair 
it is still powerful enough to teleport the bearer through solid walls 
and around many of the obstacles that stand in Captain Comic's way.


ENEMIES

Bird Brother Skip - A shy creature, it is the least aggressive of all 
Tambian avian species, expanding most of its brain power coordinating 
its ponderous flight. 

Bird Brother Flip - An arrogant, aggressive flier, it is easily irritated 
and very territorial.

Smoodgeon - A crenelated harbinger of bad luck - the superstitious 
Tambian is devastated if a smoodgeon crosses his path. If he sees 
one crawling on his right, he knows it will take extreme dexterity to 
avoid disaster; if on his left, the entire day will be sinister.

Pyreball - Composed of equal parts of sulfuric acid and a naturally 
occurring substance much like goat cheese, it is highly corrosive and 
deadly to the human condition.

Hopotenuse Moth - Attracted to the triangular shape of Tambian mountains, 
this creature results when the DNA of the Tambian firefly is irreparably 
damaged by close proximity to the Tambian pyreball. 

Cycloptopus - A mythical creature reported by deranged seamen, the 
one-eyed horror figures in legends and ancient stories, but only the 
foolish believe it actually exists.

Petrifed Space Pollen - Pollen of the now extinct parabolic reflector 
plant which grew on Tambi's eight moons until the plant's habitat was 
destroyed by marauding VFO's, the grains are gigantic in size and have 
the hardness of Sirian tensorsteel. 

VFO (Violent Flying Object) - Once the favorite recreational toy of 
Tambian youths, equipped with long range radio transmitters, VFO's 
run riot trying to complete their last received command.

Gelignite - pulsating chemical masses, the gelignites were used in 
Tambiforming the moons, a process doomed to fail because not even 
over-crowded Tambians wanted to go to all the trouble to emigrate 
only to end up in a place exactly like the one they left.

Trisplnnian Dervish - Another genetically engineered creature, once 
the janitors of Tambi, a broom in each pseudopod, they are now 
deadly dealers of destruction. 

Bouncing Matilda - The last try the Tambians made at genetically 
engineered servos, Bouncing Matilda was to gave been an assembly 
live foreman, humming old folk songs to keep the spirits of the 
workers positive. Unfortunately, the high radiation once again scrambled 
programming and now Matilda seeks out and destroys anything that makes noise.

Beelunker - Seeking ever to expand their knowledge of underground 
formations, they grow to giant size in the still air of Tambian caves. 

Sangulsuge - The giant blood sucking bat of Tambi is an example of the 
deadly mistakes that nature can make. It has no known predators, and 
its bite is lethal. Luckily for the rest of the planet, the sanguisuge 
seems to have a preference for cave frog. 

Trimodal Ectosphere - A spinning apparition with three razor-sharp claws, 
like the phlegmtasm it is vulnerable only in the presence of light. 

Apparaith - A gelatinous malcontent similar to the Primordial Specter 
of Shawbati III, the Apparaith has much nastier temperament, haunting 
medieval architectures and giving an intense dislike of anything modern. 
The Apparaith is invincible in the absence of light.

Mosfets - Massive, static electrical charges formed by the Tambian 
ritual of simultaneous hair combing, they have formed a community of 
sorts in that silent but pulsating world found within the Tambian 
master computer. 

Gigo - Discarded bits of Tambian computer programming, unwanted, 
isolated and alone they will attack anything

Blind Cave Frog - They evolved blindness as a protective mechanism to 
ensure continuation of the species as cave frogs are made violently ill 
by the sight of other cave frogs. The males are red and the females are 
green, but, of course, blind caves frogs do not know this.

Glow Globe - A photosynthetic life form bred for cleaning the fluorescent 
tubes of the space station, the high radiation of the environment has 
changed them into roving menaces.

EMPulse - Stray electromagnetic pulses, they flip flop from one end 
of the master computer to the other.

Phlegmtasm - A blubbery creature with the consistency of half-formed 
grabe gelatin, it is invincible in the dark and can only be killed in the 
presence of light. Angry phlegmtasms smell rather like old handkerchiefs. 

Purple Judye - (Sister to the Bird Brothers) - Snatched from the nest 
as an egg and dyed purple for the Tambian Spring Fest celebration, she 
makes her home in the shed adjacent to the twin lakes of King Wood. 
Now grown, she seeks revenge on those who have forced her to go through 
life clad in purple feathers...and she considers anything on two legs 
an appropriate target. 

F.W. Brothers - Fireworks is their first, middle, and last name, and 
being attacked by one of them is like a bath in a meteor shower. 


TREASURES

Crown - The Crown of the Ages, the hereditary head dress of the ruler 
of Osmic. Beautiful beyond belief and wrought from infinitely precious 
metals and gems.

Gems - The Mystical Gems of Lascorbanos, rarest of crystalline formations, 
they are said to impart wisdom to the ruler of Osmic. 

Coins - The Coins of Tenure, the traditional, symbolic wage of the 
rulers of Osmic. These ancient coins are held in trust and passed 
from one ruler to the next.