Bert's African Animals
              (Including All the Bert's Coloring Programs)
                   A Coloring Program For Introducing
                     Young Children to the Computer

                   Shareware Version 3.0 User's Guide

                              Introduction

   This instruction manual was produced for use with the Bert's African 
Animals program. Several other Bert's coloring programs are also 
available and these instructions are for use with these programs as 
well. 
    Bert's African Animals is an enjoyable coloring program for children 
of all ages, but is especially useful for introducing young children to 
the computer. Bert's African Animals was designed by educators to be 
used by young children with a minimum of assistance by adults. As a 
coloring program Bert's African Animals is superior to many other 
children's coloring programs in that it allows the user to place the 
various animals, all in four different sizes, on a variety of 
backgrounds. This allows children to easily create their own picture 
before coloring. The opportunity to create their own picture will allow 
children to take pride in their unique creation. 
    When first started Bert's African Animals displays a title screen 
and then the drawing surface with eight buttons on the left. Children 
can operate the program with the mouse alone. A window is provided which 
allows children to write a short story about their picture using the 
keyboard. The fact that they created the picture will help provide the 
motivation to write about it. One of the best ways for children to learn 
to read is to write, even if their initial attempts include phonetic 
spelling which is not always correct. If your child is not ready to 
attempt writing his/her story, then another good strategy is for you to 
type in your child's story as he/she dictates it to you. Then have your 
child read back the story he/she created. This is another very effective 
beginning reading strategy. They will love creating a setting, writing 
or dictating their own story and printing out a copy. 

                              Installation

   Bert's African Animals requires an IBM compatible computer with at 
least 512K of memory, a VGA display and a Microsoft compatible mouse. 
The installation process is quite easy. 

    First, make a backup copy of your Bert's African Animals program 
disk. If necessary consult your PC-DOS/MS-DOS manual for a description 
of the Diskcopy command. Save the original program disk in a safe place 
and use the copy as the working program disk. 

    Second, while it is possible to use Bert's African Animals on a 
floppy disk system, a hard disk system is a necessity for reasonable 
speed and storing a number of pictures your child has created. To 
install Bert's African Animals on a hard disk use the following steps: 

    1. Insert the floppy disk in your computer in drive A
    2. Type A: 
    3. Type INSTALL A C

Bert's African Animals Version 3.0                          Page 1 of 5

    Any combination of drive letters can be used, the first is the 
source and the second is the destination. For example, INSTALL B D will 
install the program from floppy drive B to hard drive D. The 
installation will create a directory called BERT3 on your hard drive and 
you will need to enter a CD\BERT3 to change to the Bert's African 
Animals directory before running the program. Once installed just type 
BERT to start the program. If your computer gives a series of beeps when 
you run Bert's African Animals it is probably because it cannot find the 
image files it needs to run, and other problems are showing up as well. 
All the files for Bert's African Animals need to be in the same 
directory for the program to operate successfully. You should not mix 
the .DOT image files from Bert's African Animals with those of versions 
previous to 3.0 as they are in a different format. 
    Operation of Bert's African Animals is quite easy. The eight buttons are 
configured to do the following when the left mouse button is clicked on 
them.

                           The Command Buttons

    SELECT AN ANIMAL

    When beginning a new picture six small backgrounds are displayed. 
The user clicks with the mouse on the selected scene to have it drawn on 
the screen full size. 
    Next, a group of six animals are displayed. Clicking the mouse on 
any one of the animals will select it. If the stop sign is clicked on, 
no animal will be selected and you are returned to the drawing surface. 
    Clicking the mouse on the box between the stop sign and the green 
arrows sets the voice status. Voice can be set to on, off or voice only 
- meaning the animal's only say their name through the computer's 
internal speaker. The sound quality is somewhat limited due to PC 
speaker quality, but the advantage is that no additional hardware is 
needed. 
    If the down green arrow is selected the next group of animals will 
be displayed for possible selection. The up arrow returns to the 
previous group of animals. 
    The selected animal appears in four different sizes. After the 
animal of the desired size is chosen, a rectangle outlining its size 
will appear in the upper left. When the left mouse button is held down 
on the rectangle it can be dragged into its desired position. When the 
left mouse button is released, the animal will be drawn and any 
previously drawn lines under it will be erased. This allows you to place 
one animal in front of the next. It is best to first place all the 
desired animals on the drawing surface before filling with color, as 
some colors cannot be drawn over with an animal outline. An additional 
feature is that the animal figures can also be drawn in reverse. To 
reverse a figure simply hold down the right mouse button as you release 
the left one when you position the animal on the drawing surface. 

    SELECT A COLOR

    When this button is clicked a group of thirty colors is displayed. 
When a color is chosen it fills the crayon in the button. This color 
will fill the portion of the picture clicked on. Clicking outside the 
color box restores the screen with no action. 

Bert's African Animals Version 3.0                          Page 2 of 5

    WRITING A STORY

    Clicking on this button displays a window where a story can be 
typed. Along with the normal alphanumeric characters, the backspace and 
delete keys will erase characters. In addition the left and right arrow 
keys will move the cursor to any position in the window. The complete 
window is displayed, which consists of 8 lines of 38 characters. 
Pressing the Enter key or filling the entire 8 lines closes the story 
window. If you have problems displaying the window because it was 
previously filled to overflowing try typing a backspace before opening 
the window with a mouse click. 

    ERASE

    This selection will erase the current drawing surface as well as the 
story area. The user must verify the erase by choosing a happy face for 
erase or sad face to cancel the erase. 

    SAVE

    The drawing surface and story area can be saved by clicking on this 
button and then selecting the save box with the arrow pointing inward. 
While simple for adults, this function may need explaining with young 
children. Care must be taken because selecting the retrieve box with the 
arrow pointing outward will load the stored image and story, erasing the 
one currently on the screen. When storing an image the user is prompted 
for a name. It should be a simple eight character or less file name with 
no extension or path name. When retrieving an image a large window 
appears containing the names of the images previously saved. Simply 
clicking on a name will retrieve the image. Many drawings can be stored 
by giving them different names. Again, this may be confusing for small 
children. A suggestion is to use his or her name with numbers for easy 
recall, ie. bert1, bert2, bert3, etc. Clicking outside the load/save box 
restores the screen with no action. 

    PRINT

    The image and story can be printed on several different types of 
printers: Epson or IBM dot matrix printers that support either 9 or 24 
pin graphics, the Hewlett-Packard LaserJet series of printers and the 
Hewlett-Packard PaintJet and DeskJet 500C color printers. Other printer 
brands that support these formats will also be compatible. The user need 
only click on the type of printer he has to begin printing. Once a 
printer has been selected, the program will remember the last printer 
selected and assume that it will be used for future printing. Clicking 
on the print button will then use this as the default printer. If the 
type of printer needs to be changed simply hold the right mouse button 
down while clicking the left one on the print button. This will allow 
you to choose the printer you desire. 

    UNDO

    Clicking on this button erases the last animal that was placed on 
the drawing surface. Misplaced animals can be removed with this command 
without effecting the image underneath. If the right mouse button is 
held down when releasing the left one the last color fill will be 

Bert's African Animals Version 3.0                          Page 3 of 5

undone. In both cases the undo function will only work on the most 
recently placed animal or color fill. 

    STOP 

    Selecting this button exits the program. A second check on a happy 
or sad face must be done to confirm exiting the program. After a support 
shareware message is displayed, clicking the mouse will return the user 
to DOS. 

                      Additional Programs Available 

    Bert's African Animals has been written in a way that it can 
restructure itself depending on the image files that it finds available. 
If image files for Bert's African Animals, Bert's Dinosaurs, and Bert's 
Prehistoric Animals are found by the program, the user is prompted to 
choose which program to run. Each program contains a different set of 
topic images which your child will enjoy. The following programs are 
currently available and others may be added. 

        Bert's Dinosaurs   
        Bert's Prehistoric Animals
        Bert's Whales and Dolphins

    When registering your copy of Bert's African Animals these 
additional programs are available for a small increase over the 
registration price. Registered users may purchase additional programs at 
any time. 

                              Registration 

    You may freely copy and distribute this shareware Version 3.0. 
Shareware users who find Bert's African Animals useful should support 
the author and register their copy. The form found below should be used 
for registration. Registered users will receive a copy of Version 3.1 of 
Bert's African Animals with additional images and a printed manual. 
   The registration fee is $20. ($30. outside the United States.) Please 
include $2.00 for shipping and handling. A complete listing of the 
program, which is written in the newest version of Borland C++, is also 
available for an additional $20.00. Additional programs such as Bert's 
Dinosaurs, Bert's Prehistoric Animals, etc. are available for $5.00 each 
when registering your program. 

   Checks should be made out to:

            Theron Wierenga, P.O. Box 595, Muskegon, MI 49443











Bert's African Animals Version 3.0                          Page 4 of 5

                            Registration Form
                       Bert's African Animals 3.0


    Name____________________________________________________________

    Address_________________________________________________________

    City_______________________________________State_____Zip________

    Disk size desired:       5 1/4 in._______       3 1/2 in._______

    Registration fee . . . . . . . . . . . . . . . $20.00 __________
    Registration fee (Outside the USA) . . . . . .  30.00 __________
    Borland C++ program code . . . . . . . . . . .  20.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________
    Additional program (                   ) . . .   5.00 __________

    Shipping . . . . . . . . . . . . . . . . . . .        ___2.00___

    Total enclosed . . . . . . . . . . . . . . . .        __________

    Method of payment: Check or MO______ MasterCard______ Visa______

    Account number____________________________ Expir. date__________

    Signature (necessary)___________________________________________ 

    How did you receive your copy of this program?__________________

    ________________________________________________________________

    Suggested improvements__________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

           Bert's African Animals 3.0 is a software product of

                             Theron Wierenga
                              P.O. Box 595 
                           Muskegon, MI 49443 










Bert's African Animals Version 3.0                          Page 5 of 5