You have to have 2 to 4 players (they don't assume the
computer can outwit a human so they pit friend against freind.) Each player is
a dog.  Each player selects an object at the beginning of the game while the
other players hide their eyes.  The object of the game is to  move around the
game board and buy/obtain the correct four items and get to the checkpoint
before any other player.  If there are fewer than four  players, the computer
chooses the remaining objects.  The keys to use are the numeric keypad ones,
with the 2468 being arrows and 5 synonymous with <ENTER>.  When your turn
starts, hit 5 to stop the spinner to determine how many spaces you can move
(die role essentially.)  Then move around to where you want to go.  There are
six kinds of stores where you can buy things, each store selling three
different items.  The stores are represented by symbols so you know what type
you're entering before you do.  There are four quadrants and one of each store
in each quadrant.  To enter a store, move your piece into the store and press 5
(you can end your movement by moving into a store/other area or running out of
spaces you have to roll on the sidewalk and pressing 5.)  Once you enter a
store you have to buy something (unless you don't have enough Foobles (unit of
currency) or you  select an item that is out of stock.)  You can only carry
four items. You can see how many items are right/wrong at the checkpoints.  You
can get rid of all of your items at once by donating them to charity (at the
place represented by the heart sign).  You can sell items one at a time at the
corner pawn shops (three dots represent them) for half their value and buy
pawned items for 3/4 value at the same places (if they're available.)  Now, you
have two lockers, one of which contains the item you selected at the beginning
of the game.
Go to the locker to get it out.  You can put one item at a time in the locker.
IF you put one in and there is already one in it, you will end up carrying the
one that was inside.  Movement: you can go wherever you want, but if you cross
a crosswalk with an X in it (against a red light), you take the chance of
getting hit and being sent to the hospital (the equivalent of jail in
monopoly.)  Prices: each type of store sells three items, one for 4 foobles,
one for 8 foobles, and one for 16 foobles. You can figure these out by
experimentation, but on the display they usually appear in order of increasing
value and on one type of screen the values increase as you move
counterclockwise starting from the lefthand edge of the screen.  At the
beginning of the game, everyone is told the values of the four items selected.
This helps in the final deductions.  If you want an inventory (which will tell
the others what you're holding), press the 5 key twice rapidly before the end
of your turn (while you're walking along the sidewalk.)  Press it once to get a
large map of the town (Fooblitzky.) If you begin to run out of foobles, you can
go and work in the restaurant washing dishes (symbol is a bell.)  The chance
man may appear any time you end your turn on the sidewalk.  He can do 6 things,
some helpful, some not so helpful.  There is an expressway which you can use
for I believe 6 foobles.  It is a quick way of moving from one quadrant to
another.  There are two, one heading in each direction.  Once you get on one,
you can stay on as long as you want for free.  There are several Choice screens
with two items to choose from (such as cross street/don't cross street, keep
washing dishes/stop washing dishes, etc.)  To select one, press the right or
left arrow key and then the 5 key.  The game does support the joystick, but I
found it very hard to control it that way.  There are some little things that
can help you find out who has what more quickly.
All of the stores are equipped with all of the
items at the beginning of the game.  If you find that before anyone buys
anything from a certain store that some item is missing, you know that that
item is one of the selected items because it has been put in somebody's locker.
Also, if somebody buys something and there is still one of those items left at
that store, you know that there are at least two of those items as selected
items (that is, more than one person has chosen the same item) because there
are only as many objects as would be needed if four people were playing.  Oh
yeah, if you end your turn in the same sidewalk square as another player, you
collide and drop all of your items (both of you do.)  The collider begins
picking up first but each only picks up as many as he was carrying before the
collision. There, that should do most of it at least.  If you have any
questions, just ask.    (You'll probably want to print out these messages.)
Also, a set of worksheets comes with the game for the players to keep track of
what stores contain which items and which characters are holding which items
(so you know who to bump into.)  Goodluck.  (there is an option 'O' you can
type before you start that allows you to set certain variables of the game, and
you can save game with 'S', restore with 'R', and quit with 'Q' or 'E', I can't
remember.)
Oops, I was wrong.  The symbol for the restaurant is a teacup.  The bell is the
symbol for a telephone booth.  In the booth you can call any store in the city
and see what stock it has.    Mike