Documentation Manual For:
           � ������������������������������������������������� �

       ������ ����� �������� ����� ������ ����� ���  �� ����� ������
       ��     ��    �� �� �� ��      ��   �� �� ���� �� ��    ��
       �� ��� ���   �� �� �� �����   ��   �� �� �� ���� ���   ������
       ��  �� ��    �� �� ��    ��   ��   �� �� ��  ��� ��        ��
       ������ ����� �� �� �� �����   ��   ����� ��   �� ����� ������


                               ��������������
                                 ��  ��  ��
                                 ��  ��  ��
                               ��������������

            � ������������������������������������������������ �
                             Press F1 for help



                                             Copyright (1994)
                                             William D. Rinehart
                                             ALL RIGHTS RESERVED

                                             E-Mail: WDaveR2@aol.com

            � ������������������������������������������������ �
              This is the first version of Gemstones to have a
                    document file to describe the game.
                         I hope you find it useful.

                  P.S. - Probe uses the <SCROLL LOCK> key!
            � ������������������������������������������������ �
                 � ������������������������������������� �
                     � ����������������������������� �

                              C O N T E N T S

                     � ����������������������������� �
                 � ������������������������������������� �


      1 - Notes from the Programmer

            PROGRAM REQUIREMENTS
            SHAREWARE
            HOW TO ORDER GEMSTONES III - DELUXE EDITION
            DISCLAIMER - AGREEMENT
            A NOTE TO DISTRIBUTORS
            GEMSTONES HISTORY
            RANDOM LEVELS?

      2 - How to play

            THE COMMAND LINE
            THE MOUSE
            THE MAIN MENU
            SETUP
            THE GAME

      3 - The Gems (Details)


                 � ������������������������������������� �
                     � ����������������������������� �

             N O T E S   F R O M   T H E   P R O G R A M M E R

                     � ����������������������������� �
                 � ������������������������������������� �


  PROGRAM REQUIREMENTS

         Gemstones III requires a VGA monitor and at least 554 Kb of
         free memory to run.  See your DOS documentation for assistance
         on optimizing memory usage.

  SHAREWARE

         Gemstones III is distributed through the  Shareware concept.
         The author is willing to give this program to you, free of
         charge, in the hopes that you will like it enough to purchase
         the "Deluxe Edition".  The essence of this distribution method
         is to provide personal computer users with quality software
         without high prices.  Shareware provides an outstanding service
         to computer users, but will only continue as long  as the people
         who write these programs are supported.  Even if you don't order
         the "Deluxe Edition", you can help the author by sharing this
         program with anyone you think will enjoy it.

  HOW TO ORDER GEMSTONES III - DELUXE EDITION

         If you enjoy playing Gemstones III, you should consider
         purchasing Gemstones III - Deluxe Edition.  To order, send a
         registration payment of $19.95 (US) to:

                            William D. Rinehart
                               811 Reseda Dr.
                             Houston, TX 77062

         The $19.95 registration fee will license one Deluxe Edition copy
         for use on any one computer at any one time.  The file ORDER.FRM
         can be printed and used in ordering.

  DISCLAIMER - AGREEMENT

         Users of Gemstones III must accept this disclaimer of warranty:
         "Gemstones III is supplied as is.  The author disclaims all
         warranties, expressed or implied, including, without limitation,
         the warranties of merchantability and of fitness for any
         purpose.  The author assumes no liability for damages, direct or
         consequential, which may result from the use of Gemstones III."

  A NOTE TO DISTRIBUTORS

         Shareware distributors can receive a "certified authentic" copy
         of the Gemstones III by sending the author a self addressed,
         stamped envelope and $1.00 (to cover handling & the price of the
         disk).  Thanks for your support!

  GEMSTONES HISTORY

         Gemstones     - The original Gemstones was written as a
                         marketing test, to measure the interest in
                         breakout style games.  The program was released
                         in September 1993.  There is no registered
                         version.  From the beginning, Gemstones has
                         allowed as many as six players in a game and
                         individual player difficulty levels.  Twenty
                         levels are included in the game and there are 6
                         types of gems.  This program has also been
                         released in a "Fun Pack for DOS" game pack, by
                         WizardWorks Group Inc.

         Gemstones II  - Written in response to registrations, this
                         version added many features to the game,
                         including sound-card support and multiple moving
                         balls.  This program was released in March 1994.
                         A Deluxe Edition is available for $9.95.  The
                         shareware version has ten levels and 15 types of
                         gems, while the Deluxe Edition has 55 levels and
                         16 types of gems.

         Gemstones III - Also written in response to registrations,
                         this program has all the features originally
                         envisioned by the programmer.  The game released
                         in December 1994, has background music and 43 types
                         of bitmapped gems.  Three difficulty levels control
                         game speed and gem variety.  The shareware version
                         has five levels per game selected randomly from a
                         database of ten levels.  A Deluxe Edition is
                         available for $19.95.  The Deluxe Edition has
                         twenty levels per game selected randomly from a
                         database of 100 levels.

         Gemstones IV  - This one is up to you!


  RANDOM LEVELS?

         Gemstones III introduces the random level concept.  This
         multiplies the challenge of the game since you never know what
         level will be next.  You will find yourself asking, "Should I
         use my last excavator on this level, or will I need one for the
         next".  This is also the answer to not providing a save game
         option.  Several registered users did request this.  With
         everything else in the game, I just did not have room to put a
         save option into the program!  Therefore, I reduced the game
         levels to 20 in the registered version, and select the levels
         randomly from 100 possible levels.  This keeps the game playing
         time down and the interest level high.  I do have a plan to
         include saving games in my next release.  Thanks for your
         patience.


                 � ������������������������������������� �
                     � ����������������������������� �

                           H O W   T O   P L A Y

                     � ����������������������������� �
                 � ������������������������������������� �


  THE COMMAND LINE

         For best results, do not run Gemstones III from within Windows.
         On some computers, the balls may appear to jump across the
         screen.

         To start Gemstones III from the DOS command line:

              1.  Change directories to the directory which has the file
                  GEMS3.EXE in it.

              2.  Type "GEMS3" and press enter.

  THE MOUSE

         Within Gemstones III, the mouse buttons and movement have
         the following keyboard equivalents:

                   Left mouse button  = <ENTER> or <Y>      (YES)
                   Right mouse button = <ESC> or <N>        (NO )
                   Roll left          = Left arrow key
                   Roll right         = Right arrow key
                   Roll forward       = Up arrow key
                   Roll back          = Down arrow key

  THE MAIN MENU

         The main menu offers eight options:

              Start a game

                   This option will initiate a new game.  The player will
                   be prompted for the number of players in the game.
                   After the number of players has been entered, the game
                   will prompt for each player's name, and individual
                   difficulty level.

              Resume a game

                   This option will allow a game in progress to be
                   resumed.  While a game is in progress, press <ESC> to
                   exit to the main menu.  Adjustments to game/mouse
                   speed can be made, and the game can be resumed from
                   where it was left.

              Restart a game

                   This option will start a new game, using the player
                   information that has already been entered.

              Information

                   Select this option to see registration information,
                   gem quick reference screens, etc...

              Setup

                   This option will present a screen which can be used to
                   configure gemstones III options (see "SETUP" below).

              Demo

                   The computer will play a game when this option is
                   selected.  This option is not available while a game
                   is in progress.

              Quit

                   Select this option to exit the Gemstones III program.

  SETUP

         The first time Gemstones III is run, it will configure itself
         for optimum use.  The setup menu allows the user to override
         the default configuration.  Select an option to change by
         highlighting the option and press <ENTER>.  Then, set the option
         to the desired state and press <ESC>.

         The setup menu offers four options:

              Computer speed

                   This adjustment will change the speed of the ball(s).
                   A scale is presented showing a range from 0 to 100.
                   The game speed should be adjusted so that the ball
                   can be comfortably blocked, at the start of the game,
                   on the "Experienced" difficulty level.  The balls will
                   move at increasing speeds as the game progresses.
                   Ball speeds are automatically reduced for the lower
                   experience levels.

              Mouse speed

                   Select this option to change the speed that the paddle
                   moves.  A scale is presented showing a range from 0 to
                   100.

              Sound

                   Use this option to select the type of sound:

                        Background

                             Background music will play.  A Soundblaster
                             compatible sound card is required to select
                             this option.  The <B> key can be pressed to
                             toggle background music, while a game is
                             being played.

                        Sound Card (Foreground only)

                             Only the sounds of the ball will be heard.
                             A Soundblaster compatible sound card is
                             required to select this option.  The <B> key
                             can be pressed to toggle background music,
                             while a game is being played.

                        PC Speaker

                             The PC speaker will be used for the sounds
                             of the ball.

                        No sound

                             This option will disable all sound.

              Main menu

                   Select this option to leave setup.

  THE GAME

         The object of Gemstones III is to clear all the gems on the
         screen and advance thru all the levels.  The raw and processed
         gems are the only gems required to be removed before the player
         is advanced.  With some clever paddle control, the other gems
         can be used to greatly increase a player's score.  Use the
         paddle to change the ball trajectory by pressing the left mouse
         button, before the ball hits the paddle, and hold the button
         down until after the ball bounces off the paddle. The ball angle
         will vary depending on where the ball hits the paddle and the
         direction of ball movement (see diagram below).  GOOD LUCK!

                   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

                                         Destinations
         The ball                 1
            �Ŀ                           2
            ���                                   3
                \
                 \
                  \             Cause the ball to hit the paddle at
                   \            location 1, with the left mouse button
                The paddle      pressed, and it will travel to
                ���������Ŀ     destination 1.  Location 2 will take
                �����������     the ball to destination 2, etc...
      Location: 1    2    3

                   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

             Destinations
                                               The ball
                         3                        �Ŀ
                 2                                ���
        1                                       /
                                               /
                                              /
                                             /
                                       The paddle
                                       ���������Ŀ
                                       �����������
                             Location: 1    2    3

                   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

                 � ������������������������������������� �
                     � ����������������������������� �

                    T H E   G E M S   ( D e t a i l s )

                     � ����������������������������� �
                 � ������������������������������������� �


         This section gives a description of the different types of Gems.
         Gemstones III is a "Traditional" breakout style game and the
         gems provide unique obstacles which must be couquered on each
         level.


         Gem                  � Description
       � �������������������������������������������������������������� �
         Raw & Processed gems   These are the only gems that are required
                                to be hit to complete a level.  These
                                gems have different point values, based
                                on color.

         Blockers               These gems cannot be destroyed, but at
                                times they can be moved or made to
                                disappear/reappear with switcher gems.

         Switchers              Switchers can cause some blockers to
                                disappear, reappear or move.  Gold
                                switchers work on gold blockers, silver
                                switchers work on silver blockers and
                                stone switchers work on stone blockers.
                                Switchers also activate releasers,
                                causing them to release any balls caught.

         Multi-Hit              These gems must be hit four times to
                                completely break them up.

         Add Ball               This gem will give the player an
                                additional ball.  If the player has the
                                maximum number of balls, a 10,000 point
                                bonus is awarded.  This bonus is
                                multiplied by the players score
                                multiplier.

         Slow Down              This gem causes the ball that hits it to
                                slow down one speed value.  Each ball has
                                it's own independent speed.

         Speed up               This gem causes the ball that hits it to
                                speed up one speed value.

         Goop on Paddle         This gem puts sticky goop onto the
                                player's paddle.  When the ball hits a
                                sticky paddle, it will stick to the
                                paddle until the player presses <ENTER>
                                or the left mouse button.  The goop will
                                wear off after five uses.

         Paddle Shorter         The player's paddle will be reduced in
                                width when this gem is hit.  There are
                                three sizes of paddles.

         Paddle Wider           The player's paddle will become wider
                                after this gem is hit.  If the paddle
                                is already as wide as it can be, a 10,000
                                point bonus is awarded.  This bonus is
                                multiplied by the player's score
                                multiplier.

         Multiplier Down        This gem causes the current player's
                                score multiplier to be reduced by one.

         Multiplier Up          This gem causes the current player's
                                score multiplier to be increased by one.
                                If the score multiplier has already
                                reached the maximum value of five, a
                                10,000 point bonus is awarded.  This
                                bonus is multiplied by the player's score
                                multiplier (50,000 points!).

         Make Power Ball        This gem causes the ball that hits it to
                                become a "Power Ball".  Power balls
                                travel straight through many gems and cause
                                double damage to Multi-Hit gems.

         Get Excavator          Hitting this gem will earn the player an
                                excavator, which can be used any time the
                                system power is on.  System power is on
                                when excavators are orange in color (see
                                system power gems below).  Activate
                                excavators by pressing the space bar.  If
                                the player has already stored up the
                                maximum number of five excavators, a
                                10,000 point bonus is awarded.  This
                                bonus is multiplied by the player's score
                                multiplier.

         Bonus Points           These gems are worth 5000 points.

         Moving Ball            This gem causes another moving ball to be
                                put into play.

         Moving Power Ball      This gem causes a moving power ball to
                                be put into play.

         Who Knows?             Any type of gem can be hidden by this
                                type of gem.  Hit the gem with the ball
                                to find out its true identity.

         Teleporter             This gem will transport the ball to one
                                of the other Teleporters.  The movement
                                is very quick, so watch out!.

         Releaser               This gem will catch a ball that hits it.
                                A new ball will be put into play, just
                                like at the beginning of a new level.
                                The caught ball will be released when a
                                switcher is hit.

         Group Hit              Hit all of these types of gems on a level
                                to gain a 10,000 point bonus.  This bonus
                                is multiplied by the player's score
                                multiplier.

         Down a Level           This gem will take the current player to
                                the beginning of the previous level.

         Up a Level             This gem terminates the current level,
                                and advances the player to the beginning
                                of the next level.

         Wall Gems 1 & 2        These gems create a barrier which will
                                disappear when all of these gems have
                                been hit.

         System Power           Hitting this gem will toggle system
                                power.  The system power state is
                                retained from level to level.  Excavators
                                will not work when system power is off,
                                so plan carefully!