Hearts


    Copyright (c) 1993 by John Comeau - All Rights Reserved.


Introduction


Hearts is  a  classic  card  game - an all time favorite. It is a
game of considerable skill,  one  that  can  hold the interest of
serious card  aficionados. However, luck plays a large part also,
so the winner isn't always determined by card  skill  alone. This
classic  game  can  be  enjoyed  by players of all skill  levels.
Traditionally a four-player game, this version of hearts pits you
against 3 computer opponents. Program features include:

     o Fast and easy play with mouse or keyboard.
     o On-line help - whenever you may need it
     o On-line playing advice - on request or automatically
     o Many user selectable rules & controls - tailor the game to
       YOUR preferences.
     o User  selectable  competition  -  choose the opponents YOU
       prefer.
     o On-Line odds & statistics  -  an  invaluable aid to anyone
       seeking to become a better player.
     o All  original music - Sounds great  with  AdLib  or  Sound
       Blaster compatible sound boards.
     o Digitized sound - with most popular sound  boards  or with
       your computer's internal speaker
     o  Great  color  graphics - Taking full  advantage  of  your
       computer's capabilities


Limited Warranty & Support


Hearts  is  copyrighted.  Duplication  of  this  software  or any
package contents, other than  for  personal  convenience, without
the  express  written  consent  from  Villa  Crespo  Software  is
prohibited by law. See  the  accompanying  registration  card for
warranty information.

To receive  free technical assistance you must have registered by
sending the enclosed Registration  Card.  Telephone  requests for
assistance will not be honored unless you have registered. If you
have trouble  getting this software to run properly, please check
this documentation first. If you  can't find the solution to your
problem, please contact us at the address/phone number below.

                      Villa Crespo Software
                     Technical Support Dept.
                       1725 McGovern Street
                     Highland Park, IL 60035
                          (708) 433-0500




Equipment


This IBM PC version of Hearts requires an IBM PC/XT/AT/PSx with a
graphics  adapter, 400k of free memory and  DOS  version  3.0  or
later. Hearts can be run from  hard  drive or floppy disk, with a
hard drive being highly recommended. A mouse is optional, as is a
sound card.



                              - 2 -

Your display adapter


Hearts will run with most  popular  graphics  adapters, including
Hercules, CGA, EGA, VGA and Super VGA. It supports both color and
monochrome  monitors.  On start-up it  examines  your  computer's
graphics capabilities and automatically chooses the best graphics
mode that your computer can support.

However  you can explicitly tell this program  to  use  a  lesser
graphics mode. To do  this  add one of these command line options
to the command you  type  to  start  this program: HERCULES, CGA,
EGA, VGA.

You also can explicitly tell this program to use either  color or
monochrome graphics by adding one of these options: COLOR, MONO.

Note: Alas, the  COLOR  option can't make your monochrome monitor
display  in  color!  But  in  the unlikely case that the  program
incorrectly determines that your color monitor is  monochrome you
can overrule the program, and get color.

For more information, see the  section  of  this  document titled
"Command line  arguments".  There  you'll  find  these  and other
options explained in greater detail


User Interface - General


This program's user interface allows for fast and easy play, with
either keyboard or mouse. It works as follows:

    1. You'll be using a  small arrow-shaped 'cursor' to point to
       items or actions on the screen.

    2. You can move  the  cursor using your mouse, or by pressing
       the  left/right/up/down arrow keys on the right-hand  side
       of your keyboard.

    3. When the cursor moves onto  an  item or action that can be
       selected, the computer lights up a halo around the item.

    4.  Press the left mouse button,  or  press  your  keyboard's
       ENTER key, to 'select' the item with the halo.

With  this program you don't need  to  choose  between  'keyboard
mode'  and  'mouse  mode'.  Both  the mouse and the keyboard  are
always  'turned  on',  with the program ready to follow a command
from either.

Using your Mouse

Full  operation  of  this program is possible  using  your  mouse
alone. You needn't touch the keyboard except if you want to enter
your name at the beginning of a new game.  This  program  follows
some very common, and simple, conventions for mouse use:

  - Movement of the mouse  on  the  table,  is duplicated on your
    computer screen by the movement  of the cursor (a small white
    arrow).
  - The leftmost mouse  button  selects (or changes) the item the
    cursor is positioned over.
  - The rightmost mouse button causes you to exit from a screen.
                              - 3 -

That's  all you need to know - Hearts doesn't use any of the more
complicated  mouse  maneuvers, such as  'dragging'  and  'double-
clicking'.

Note: To use your mouse appropriate mouse driver software must be
installed on your computer. Most  computer users who have a mouse
have their AUTOEXEC.BAT or  CONFIG.SYS  file  setup so that their
mouse driver software installs automatically  when  they  turn on
their  computer.  If  you  routinely  use your mouse  with  other
software  this  is  probably  the  case with your  computer  too.
Otherwise,  you'll  find  instructions  for installing your mouse
driver software in the documentation that came with your mouse.

Using your keyboard

When  running  this  program certain keys on your keyboard have a
consistent meaning no matter what screen you are  in.  These keys
are:

   ESC     Pressing the key marked ESC, called  'the  escape key'
           usually means, 'get me out of this screen'.

   ENTER   Pressing the ENTER key (usually an oblong dark colored
           key marked with a crooked arrow  pointing  left) means
           'select' or change the item the  cursor  is positioned
           over.

   ARROWS  When  you  press  any  of  the keys marked  by  arrows
           (they're on the  right  hand  side  your  keyboard) it
           means 'move the cursor in the direction of the arrow'.

   F1      You can press this key anytime for help.

   crtl-C  When a  game is in progress pressing ctrl-C will cause
           the program to clear  your  screen,  save your game on
           disk, and exit immediately to DOS.

For the sake  of  clarity, all operating instructions that follow
have the mouse users' instructions in the main text. Instructions
for the keyboard appear in brackets. For instance:

           "Press the left mouse button [Key: ENTER]."

In this  case,  while  a  mouse  user  would press the left mouse
button,  a keyboard user would press  the  keyboard  key  labeled
"ENTER".


Command line Options


When starting this program you can follow the  program  name with
one or  more optional command line arguments (options). There are
about a dozen  different  recognized options. One of these causes
the  program   to  give  you  a  short  report  summarizing  your
computer's capabilities. The other options give you  control over
such things as sound, graphics board, monitor type and colors.
On  most  computers  this  program  will  correctly  identify the
graphics and monitor - and these options are not necessary.
But if you find that you need to  force  a  particular  mode, the
section below describes  how  to  do  this  with  a  command line
argument.

  MONO     Monochrome monitor attached to  display.  You  can use
                              - 4 -

           this option to force a monochrome presentation even if
           you do have a color monitor.

  COLOR    Color  monitor attached to display. Unfortunately  you
           can't  use  this  option  to  get   color   from  your
           monochrome monitor! But in the event that this program
           mistakenly  thinks  your  color monitor is monochrome,
           you can use this option to 'wise it up'.

  HERCULES Commands the program to use Hercules graphics (720*348
           2 color).

  HGC      Same as HERCULES.

  CGA      Commands the program to use CGA  graphics  (320*200, 4
           color)  even  if  your  computer  is  capable  of much
           better.  With  this  mode's  low  resolution  comes  a
           possible redeeming benefit:  speed. If you are running
           this  program on a veteran 8088/8086/PC class  machine
           and finding EGA or  VGA  graphics  a bit too sluggish,
           consider choosing  this  option.  You  may  find  that
           gaining speed at the cost  of  resolution  is  a happy
           tradeoff.

  EGA      Commands the program to use EGA  graphics  (640*350 16
           color)  even  if  your  computer  is  capable  of much
           better.

  VGA      Commands the  program  to  VGA  graphics  (640*480  16
           color) even though your computer is  capable  of Super
           VGA.

  NOVESA   Commands the program to ignore  your  VESA  driver. It
           will  instead try to identify the  chip  set  on  your
           Super  VGA  display  adapter  and, if successful, talk
           directly to the adapter.

  EGA64K   Commands this  program run as if your system had IBM's
           original 64k EGA  graphics board without the piggyback
           add-in. With this option, your display will be limited
           to  4  colors.  If  your  system  has  no EGA  or  VGA
           capabilities, this option is ignored.

  SILENT   Commands  the  program to start  up  quietly,  without
           making sound or music.

  SYSINFO  Commands  the  program  to  size  up  your  computer's
           capabilities and give you a brief  report.  The report
           includes  such  things  as your computer's approximate
           speed,  DOS version, sound capabilities and amount  of
           free memory.

  HELP     Display a brief  summary  of  all  legal  command line
           options.

If conflicting  options appearing on a command line, for instance
MONO and COLOR, the option closest to the end of the command line
takes precedence.

When you start  this  program  it  looks  in  the  directory that
contains your "HEARTS.EXE' file for  a  file  named "HEARTS.CLI".
You can create an  ASCII  file  named  "HEARTS.CLI" with any text
editor. Any command line options that appear on the first line of
your "HEARTS.CLI" file will be  recognized by the program just as
                              - 5 -

if you typed them on the command line.

Any option you type  in  on the command line will take precedence
over a conflicting option in the "HEARTS.CLI" file.


The Rules of Hearts


This  section describes the standard rules  or  hearts  for  four
players - as faithfully re-created by this program.

The  game  of  Hearts is played with a standard deck of 52 cards.
The dealer shuffles the  deck,  and deals out all the cards. Each
player receives 13  cards.  The  players,  after  examining their
hands, pick 3 of their cards and pass them to an  opponent. After
the pass, the player the dealer's left must lead a card  to begin
the hand. As play  proceeds  clockwise  around the table, players
must  play a card of the same suit as that led. A player who  has
no cards of the suit that  was  led  can play any card they wish.
After all four players have played a card, the player  who played
the  highest  card  of the suit led wins the trick. The winner of
the trick also wins the privilege of leading next trick.  This is
repeated 12 times. At this point all cards will have been played,
and the hand is over. It's time to tally up the score.

In hearts certain cards are worth points against  the  player who
captures them in a trick. The queen of spades is worth 13 points.
All cards of the  heart  suit are worth one point each regardless
of  rank. Remember, you want to avoid taking  these  cards  in  a
trick, because points count against you.

The game ends when, at the end of a hand, one or more players has
100 or  more  points.  The  player  with  the lowest score is the
winner of the game.

During  play of a hand, a player whose turn it is to lead a  card
may lead any card they wish. The only exception to this is that a
heart  may not be led unless a point card has been played on some
previous trick. A player  who  holds  nothing  but point cards is
exempt from this rule.

At  the  beginning  of the first hand all players pass 3 cards to
the opponent on their left. On  the  second hand all pass 3 cards
to the opponent on the right.  On  the  third all pass 3 cards to
the opponent across  the  table.  On  the fourth hand there is no
pass.  On  the  fifth hand, the cycle begins again with a pass to
the left.


Optional rules


This section describes optional variations to the  standard rules
of hearts.  Each  of  these  options  has  a control on the Rules
screen. You can use this control to turn the option on and off.

A common variation of the  rules of hearts, concerns what happens
if  it's your turn to play and you cannot follow in the suit that
was  led.  In  some circles you are required to play the queen of
spades if you have it.
If you want  this rule to be in effect for your game, go into the
Rules screen and select it using the control  labeled  "Must Play
QS".
                              - 6 -

Another common variation concerns who  leads  on  the  very first
trick. The standard rules call for the player to the left  of the
dealer to lead a card. But in some circles the player holding the
2 of clubs must lead it.
If you want  to require that the 2 of clubs be the first card led
on  the first trick, go into the Rules  screen  and  select  this
option using the control labeled "2C must lead".

A standard game of hearts ends when, at the end  of  hand, one or
more players has  100(or  more) points. However this program lets
you choose games of different  lengths: 50, 100, 200, 500 points,
plus games with no limited. If  you  want a limit other than 100,
go into the Rules screen and choose your limit using  the control
labeled "End of game".


The Main Playing screen


After you've selected a  new  or restarted game, and had a chance
to set  up  options  &  opponents,  you  go into the Main Playing
screen. All the real  action  happens  here.  Pictured on the top
portion  of  the  screen  is  the  playing  table,  with  players
positioned around it. In  the  bottom  portion  of this screen is
your play menu. Here you see a display of the cards in your hand,
plus various icons and  status  information.  The  most important
piece of status information here is the large-sized 'prompt' text
at the top of this area.  Here  you'll see messages such as "Your
turn to Lead", or "Pass 3 cards now", messages that let  you know
what's going on. There's  also  a  smaller  prompt message at the
bottom left hand side of the play menu. The message  here changes
as the cursor moves from item to item - it tells you what happens
if  you  select the item. If you place the cursor on  a  card  it
might say, "click now to play the KH". If you place the cursor on
the 'ODDS' icon, this message would change to "Click now for odds
information". Finally two boxes on the far right hand side of the
play  menu  show whose deal it is,  and  how  many  hands  you've
played.

Passing cards

When  it's  time  for players to pass 3 cards, the play menu will
activate with a large prompt  message reading: "Select 3 cards to
pass".  Pictured beneath this message are  the  cards  that  were
dealt to you. To select a card for passing, move the  cursor onto
it, then press the left mouse button[Key: ENTER].  The  card will
darken, to show that it is selected. You can deselect the card in
the same way if you change your mind. The pass is  completed when
you've selected 3 cards.
On completion of the pass, a window appears that shows you  the 3
cards  you  passed  and  the  3  cards  that you  received.  Your
resulting hand is  displayed  in  the  menu area at the bottom of
this screen. To begin  play  of  the  hand, select the "Continue"
icon.
Anytime during this passing  process  you  can  select one of the
options represented by the icons on the right side  of  the  play
menu. These icons are:

    DOCS    View on-line document
    HELP    Get help on operating this screen
    TUTOR   Get advice on what cards to pass.
    ODDS    Go to the Odds screens, where you can  view  odds and
            statistics for the hand in progress
    RULES   Go to the Rules screen,  where you'll be able to view
                              - 7 -

            and change house rules and program controls
    QUIT    Stop this game. The program will ask if  you  want to
            save to resume later.

Playing a card

When it's your turn to play  a  card, the play menu will activate
with a large prompt message reading "Your play.  Select  a card".
Pictured beneath this message are the cards that you hold in your
hand. To play a card move the cursor onto it, then press the left
mouse button [Key:  ENTER].  You  may  notice that one or more of
your cards are darkened.  Darkened  cards  are  cards it would be
against the rules to  play.  The program won't let you play cards
that are darkened.

Before  you play a card you may want to select one of the options
represented  by the icons on the right side  of  the  play  menu.
These icons are:

    DOCS    View on-line document
    HELP    Get help on operating this screen
    TUTOR   Get advice on what card to play.
    ODDS    Go to the Odds screens, where you can  view  odds and
            statistics for the hand in progress
    RULES   Go to the Rules screen,  where you'll be able to view
            and change house rules and program controls
    QUIT    Stop this game. The program will ask if  you  want to
            save to resume later.

End of Hand

At  the  end  of   each   hand,   the  program  displays  scoring
information. The arithmetic next to each player's portrait shows:
the  player's points on this hand being  added  to  their  points
before this hand, giving  their  grand  total.  To begin the next
hand, select the "Continue" icon.


The Title screen


The Title screen is simple to operate - no controls to  select or
parameters to change here. The only thing to do is to look at the
program title, copyright notice, scrolling credits,  for  as long
(or short) a  time  as  you  wish.  Then exit the Title screen by
pressing either mouse button, or any key on your keyboard.


The Players Screen


On this screen you select the opponents you want to  play against
in the game you are about to begin. You'll need to select exactly
three. The top half  of  the screen contains portraits of the six
computer opponents you have  to  select  from:  Jeffrey, Lindsay,
Michael, Ellen, David & Julia.  When you enter this screen you'll
see three of these players  already  selected  -  selection being
indicated by a check mark  that appears on the player's portrait.
You can accept the  selection  of  these  players by exiting this
screen. Or you may want to change the selections.
To do this move the cursor  onto  a  player you want to select. A
halo  will  appear  around  that  player's portrait and  a  short
biography of that player will appear in the text  window  on  the
bottom of the screen. Press the left mouse button [Key: ENTER] to
                              - 8 -

select the player. A check mark will appear on  the  portrait  to
indicate the selection. To  UN-select  an  opponent, use the same
procedure - move the cursor onto the portrait,  press  left mouse
button  (or  ENTER  key), watch the check  mark  disappear.  When
you've selected the three  opponents  you  want, exit the Players
screen by selecting the "DONE" icon [Key: ESC].

Exactly 3 opponents must be selected for you to exit this screen.
If you try to exit with either more or less than  three opponents
selected the program will display  a warning message and keep you
in the screen.

While in this screen you may select any of  the  icons  displayed
across the middle of the screen:

    DOCS    View on-line document
    HELP    Get help on operating this screen
    SAVE    Make the player selections  shown  the  new 'default'
            selections
    LOAD    Set player selection to previously saved 'default'
    DONE    Exit this screen - return to the Options Screen


The Rules screen


The Rules screen contains controls  that  let  you  select 'House
Rules'  and  program  modes. To get a detailed explanation of any
control  on this screen, move the  highlight  onto  that  control
using  the  arrow  keys or the mouse. A halo will light up around
the control and its explanation will appear in the window  at the
bottom of the screen. To change the control, press the left mouse
button[Key:  ENTER].  You'll  see  the  change  reflected  in the
control itself, and perhaps even in the explanation window.

This program allows you to change any control at  any  time.  You
can do this even in the  middle  of  a hand, when changing a rule
could have great effect on the hand in progress. While  real live
human  opponents might strongly object to  rule  changes  in  the
middle of a hand, this program is good-natured in this respect.

While in this screen you may select any of  the  icons  displayed
across the middle of the screen:

    DOCS    View on-line document
    HELP    Get help on operating this screen
    SAVE    Make  the   selections   shown   the   new  'default'
            selections
    LOAD    Set selection to previously saved 'default'
    DONE    Exit this screen - return to previous screen


You  can  exit  from the Rules screen at any time by pressing the
ESC key.

The sections  that  follow  explain  various  controls  from this
screen.

Sound Board

With this control you tell the program what  hardware  device you
want  music  and  sound  to  be  played  on. Possible  selections
include: AdLib, Sound Blaster, Sound Master, Speech  Thing, Voice
Master, & PC Speaker.
                              - 9 -

         When you select      Music         Digitized Audio
           this option       plays on          plays on
         ---------------    ------------    ---------------
          AdLib             AdLib            PC Speaker
          Sound Blaster     Sound Blaster    Sound Blaster
          Sound Master      Sound Master     Sound Master
          Speech Thing      PC Speaker       Speech Thing
          Voice Master      PC Speaker       Voice Master
          PC Speaker        PC Speaker       PC Speaker

If your system has an AdLib or Sound Blaster compatible board you
probably won't need to use this control. This program detects the
presence of these boards quite well.

Music

With this control you tell the program if  you  want  it  to play
music. There are four possible selections:

    Full       - Play both theme music and background music
    Theme      - Play theme music during title screen only
    Background - Play background music only after title screen
    None       - Don't play music

Sounds

With this control you tell the program if  you  want  it  to play
digitized voices  and  sound  effects.  There  are  four possible
selections:

    Full       - Play both Digitized voices and sound effects
    Effects    - Play only sound effects
    Voice      - Play digitized voices only
    None       - Don't play voices or sound effects

Your Portrait

With this control you tell the program which portrait you want to
represent you on the main playing screen. You may select either a
male or female silhouette.

Play Speed

With  this control you tell the program  how  fast  the  computer
players are to play their cards. Possible values for this control
are numbers from 1  through  10. The higher the number you select
the  faster  the  computer players will play.  At  first,  you'll
probably want to set  the  value in the middle of selections, say
from 4 through  7.  Then,  as  you become more familiar with this
program, you may want to increase this value several notches.
Note: The setting of this control does not affect the  quality of
the computer player's decisions.
On older computers such as the original 4.77 Mhz PC  the computer
players may take half a second or more  to  decide  what  card to
play regardless of a high speed setting of 7 or higher.

Auto Advice

With this control  you  tell  the  program if you want to display
playing advice on screen whenever it's your turn to make a play.
There are two possible selections  for  this  control:  'Yes' and
'No'.  If  you   select   'Yes'  the  program  will  display  its
recommended  play  in  a box on  the  main  play  screen  labeled
"Advice" whenever it's your turn to make a play.  If  you  select
                             - 10 -

'No'  the "Advice" box will not  automatically  appear  -  though
you'll still be able  get  advice, when you need it, by selecting
the "Advice" icon.

Between Tricks

With  this  control  you tell the program how long of a delay you
want from the end of one trick to the start of the next. Possible
selections range from 1 through  5  seconds,  with  an additional
selection entitled "prompt". If you select a value from  1  to  5
seconds that will be the length of time  you  have  to  study the
cards played on a trick. When the selected time limit  expires, a
new trick automatically begins.  You  might  prefer  the "Prompt"
option instead of a fixed time limit. If you choose "Prompt", the
computer will  display  an  icon  labeled  "Continue"  after each
trick,  and  will  not begin the next trick until you've selected
it. In this way you can have total control over  the  flow of the
game, and ensure proper time to see and study each play.

Back design

With this control you tell the program which design  to  use  for
the  backs of the cards you see being  dealt  before  each  hand.
There are two possible selections here: 'Standard' & 'Alternate'.
As you might guess  the  'Standard'  design  looks like a typical
generic deck of  playing  cards.  The  'alternate'  design, which
incorporates the Villa Crespo Logo, is in the style of a 'bridge'
deck.

2C must lead

With this control you tell the  program  if you want a house rule
requiring that the player holding the  2  of clubs lead it as the
first  card  in  the first trick of each new hand. There are only
two possible selections here:  'Yes'  and  'No'. Select 'Yes' and
the player holding the 2 of clubs will be the first leader in the
hand -  he  must  lead  it as the first card. Select 'No' and the
player to the dealer's  left  gets  the  privilege of leading the
first card of the hand. In this case the card to  be  lead  is at
the  player's  option.  The only restriction here is that it must
not be a heart.

Must Play QS

With this control you tell the  program  if you want a house rule
requiring that a player  who  cannot follow the suit led play the
queen of spades. There  are  only  two possible selections: 'Yes'
and 'No'. Select 'Yes' and the player holding the queen of spades
must play that queen  if  he  cannot  follow another players lead
with the suit that was led. Select 'No' and decisions about which
card  to  play  when  a  player  cannot  follow  suit, are at the
player's sole discretion.

End Game

With this control you tell the program at what  point  total  the
game is  to  end  and  a winner is to be declared. There are five
possible selections for this control '50',  '100',  '200', '500',
and 'no limit'. If one of  the  point totals is selected the game
ends when a hand ends and  one  or more players equals or exceeds
the selected point total.  If  'no  limit'  is selected, the game
will continue regardless of point total.


                             - 11 -

The Odds screens


When you select the "Odds" icon the program sends you to a series
of Odds screens. These  screens  contain  information  that might
help you make your  playing  decisions. You can go from screen to
screen by selecting the  "Next"  and  "Prev"  icons in the bottom
left  corner  of  these screens. To exit these screens select the
"DONE" icon, or press the right mouse button or keyboard ESC key.
Several of the odds  screens  contain  computer  estimates. These
estimates are based solely on information that you are rightfully
entitled  to know, and NOT on the  contents  of  your  opponent's
hands.  These estimates are often very good.  But,  as  they  are
based on  incomplete information, they are subject to being wrong
once in a while.

The First Odds  Screen  -  No  estimates here! Only 100% true and
accurate information on  what  cards have been played and passed.
The top half this screen recaps all cards played in this hand, by
whom and in what order. There are 13 columns in this display, one
for each trick. When  read  from top to bottom, each column shows
the order in which the cards  were  played. On the bottom half of
the screen, there is  a  box showing which cards have been played
without  respect  to  who  played  them or when. This display  is
arranged by suit and rank, so that it's easy  to  determine,  for
instance, "how many spades  remain  unplayed,  and which ones are
they". Finally, the box on the bottom right portion of the screen
shows you which cards you passed and which cards you  received at
the beginning of the hand.

Second Odds screen - This screen contains computer estimates. The
graphs on the  top  half  of  the  screen  depict  the computer's
estimate of the chance that each of your opponents is void(has no
cards) in each of the four  suits.  The graphs on the bottom half
of the screen show its estimate of the chance that  each opponent
has the  queen  of  spades  in  his/her  hand. All Graphs on this
screen depict  chance  as  a  percentage  from  0%(impossible) to
100%(a sure thing).

Third Odds screen - Another screen containing computer estimates.
The  graph on the top half of the  screen  shows  the  computer's
estimate of the danger of your holding in each suit.  This danger
is expressed as a value from 0(safe) to 100(big trouble).
The lower graph shows the  computer's estimate of the chance that
you could shoot the moon this hand. This chance is depicted  as a
percentage from 0%(impossible) to 100%(a sure thing).


The Ad Screen


This screen  most likely contains an advertisement for some other
software that you might enjoy. Its content may vary, depending on
what version  of  this  program  you  have.  To find out for sure
what's on this screen in your version, you'll have to look at it!
To exit this screen, press any keyboard key or mouse button.


The Options screen


After  choosing  of a new game, the  program  sends  you  to  the
options  screen.  Here  you  have  a  chance  to  review  on-line
documentation and change the 'house rules' and  program controls,
                             - 12 -

before the game begins.
The icons displayed across the  center  of  the  screen represent
various options available now.  Select  an  option by clicking on
its  icon.  When  you are ready to begin, click on 'PLAY" icon to
the far right [Key: ESC]. Icons displayed on this screen include:

    DOCS    View on-line document
    HELP    Get help on operating this screen
    THEM    Select your opponents for this game
    RULES   View and change house rules and program controls
    PLAY    Begin the game


On line Docs


When you  select  the  'DOCS'  icon,  you  go to the On-line help
Index.  This  index  lists  all  major  sections  of the  on-line
document. To view the text for a subject, move  the  cursor  onto
the small square button to the left of the desired  subject name.
Then 'select' it by pressing the left mouse button [Key: ENTER].
The index will  disappear.  It  is  replaced  by  a  large window
containing the document text for the subject then you selected. A
label on bottom right of this large window tells you what portion
of the document you're looking at: subject & page number.
At the bottom of the screen  is  the small choice menu you'll use
to control the text. On this menu you can choose to view the next
page  by selecting "NEXT" [Key: PgDn] or  the  previous  page  by
selecting "PREV" [Key: PgUp]. You can, at any time,  go  back  to
the  index  by  selecting "DOCS" [Key: F10], or exit On-line Docs
entirely by selecting "DONE" [Key: ESC].


Running from Floppy


For optimum performance we  recommend  that  you run this program
from a  hard  hard  disk.  However  this  program can be run from
floppy disk, even on a computer with only one disk drive.  If the
capacity of your diskette if 720k or greater,  create  a diskette
with these  four  files:  HEARTS.EXE,  HEARTS.DAT,  HEARTS.DOC  &
HEARTS.IDX. To run the program from drive A, insert the diskette,
then at the DOS prompt type "A:HEARTS". The procedure is the same
for  drive  B,  except you type "B:HEARTS". Leave the diskette in
the drive for the entire time you are running hearts. The program
may need access to its data from time to time.

If  your  diskette  is a 360k capacity, the procedure is slightly
more complicated. This is  because  a  single diskette won't hold
all the needed files.  So  you'll need to create 2 diskettes. The
first diskette should contain only one file:  'HEARTS.EXE'. We'll
call this first  diskette  your  'program'  diskette.  The second
diskette that  you'll  need  should  contain  these  three files:
'HEARTS.DAT', 'HEARTS.DOC' & 'HEARTS.IDX'. We'll call this second
diskette your 'data' diskette. To run the program  from  drive A,
insert  the  'program'  diskette,  then  at the DOS  prompt  type
"A:HEARTS". The procedure is  the  same  for  drive B, except you
type "B:HEARTS". When the program begins running it will tell you
to remove the 'program' diskette,  and replace it with the 'data'
diskette. Do this, then  press  the  ENTER  key. Leave the 'data'
diskette in the drive for the entire time you are running hearts.
The program may need access to its data from time to time.


                             - 13 -

Error Messages


This section lists  examples  of various error messages that this
program  may  display.  Each  example  is  followed  by  a  brief
explanation of the message.  The  characters  'xxxx',  where they
appear in the example  messages  below,  would  be replaced by an
actual relevant parameter in the actual error message.

Couldn't find VGA, EGA, CGA or Hercules graphics adapter.
In order to run this program requires a VGA, EGA, CGA or Hercules
display adapter. But the  program  could not find such a board in
your computer. If you get  this  message,  it's  probably because
your  computer  has an original IBM MDA  board  -  a  board  that
displays text only. There is no cure for this message -  short of
upgrading the graphics board in your computer.

Not enough memory for this program to run - Sorry.
The  program  cannot  find  enough  conventional  memory  in your
computer to allow it to run. It requires a total of about 400k of
free  conventional  memory.  One  way  to find out how much  free
conventional memory you have is to run the CHKDSK program that is
part of DOS.  The  last  line  of  its report lists the number of
(memory)  bytes free. If the number shown is  a  lot  lower  than
400000, it may be time to upgrade your computer. Otherwise, check
your  DOS  manual  for  tips  on  how  to  increase the amount of
conventional  memory  available.  There you may find a way to get
the extra few thousand bytes you need.

???Illegal option: 'xxxx' in HEARTS.CLI file.
The program found a file called 'HEARTS.CLI', but it contained an
option that it could not recognize. Along with  this  message the
program will display a list the options it does recognize. You'll
need to modify your  HEARTS.CLI  file  so  that it contains legal
recognized options only.

?'xxxx' file corrupt
The program read data from a  file,  but  the data was not in the
format the program was expecting.  Most  likely  cause:  the data
file  was  created  by  different  version  or  revision of  this
program.

?Error writing 'xxxx' file
The  program  tried  to write data  to  the  disk,  but  was  not
successful.  The  most  likely reasons for this error is that you
are using a write protected diskette. It also could be  that your
diskette or hard drive is full.

Cannot find 'xxxx' data in 'HEARTS.DAT'
The program needed to read a particular piece of data,  could not
find it in the HEARTS.DAT file. Most likely cause: The HEARTS.DAT
file is not the one that belongs to the version of hearts you are
running. It's from an earlier or later version.

On-line documentation is DISABLED
You are running from hard disk and the program could not find the
2  files  it  needs  'HEARTS.DOC'  &   HEARTS.IDX'   for  on-line
documentation. The program will continue  to  run,  but  with its
on-line document  feature disabled. To fix this, exit the program
and  find  the  two files it  needs.  Copy  them  into  the  same
drive/directory as the 'HEARTS.EXE' file.



                             - 14 -

Troubleshoooting Q & A


  Q. How do I start up the  program  quietly, so that I won't get
     sound & music?
  A. Include the argument:  "quiet"  on the command line when you
     start up  this program. For example "HEART QUIET" instead of
     just "HEARTS". If you  want  to turn sound on later, you can
     do this in the controls menu.

  Q. I have a sound board in my computer. Why don't I  hear sound
     when I run the program?
  A. Enter  the  control  screen and make sure  that  the  "Sound
     Board" control if set appropriately  for  your  sound board.
     Also  make  sure  to set the "Music" and "Sound" controls to
     give you the sounds you want.

  Q. When I run from hard disk the music sounds fine. Why, when I
     run from floppy disk, does the music occasionally stop, only
     to start up again in a few seconds?
  A. This  is normal. The program needs to  turn  off  the  music
     before accessing floppy disk.

  Q. My sound volume is too low(or loud). How do I adjust it?
  A. There are no volume  adjustment  functions  built  into this
     program - it outputs sound at a constant  volume.  To adjust
     the volume you'll need  to  use  the  volume control on your
     sound board and/or external amplifier. If there is no volume
     control, or if adjusting doesn't  fully  solve  the problem,
     check the documentation that  came  with  your  sound board.
     Most AdLib & Sound Blaster compatible sound boards come with
     utility programs that allow you to make  volume adjustments.
     If you're using your PC's speaker for sound there is nothing
     to be done.

  Q. The program seems to  be  working,  but the digitized voices
     are very low and slooooww on my 8088/8086 based PC. What can
     I do?
  A. Aside from upgrading  to  a faster computer, there's no cure
     for this. A  classic  4.77  Mhz  PC  just  doesn't  have the
     'horsepower'  to  meet  the  demands  placed  on  it by  the
     digitized sounds in this program.

  Q. When I start up the program I don't see  the  title  screen.
     Instead I see thin stripes running up and down the screen.
  A. It may be that your  memory  manager  software  is extending
     conventional DOS memory into the  graphics  memory  area. To
     try to confirm this, check if:
       - The  characters   "A000"   appear   somewhere   in  your
         "CONFIG.SYS" file
       - The  "CHKDSK"  program reports more  than  640,000  free
         memory.
     If  either  or both of these are  the  case,  it's  all  but
     confirmed. To fix this you'll have to refer  to  your memory
     manager's documentation.

  Q. My computer has Super VGA capabilities(VGA w/512k),  but the
     program doesn't work unless  I  specify  a lesser video mode
     with a command line option.
  A. Install the VESA driver(software) that came with  your video
     board. This will allow the program to recognize and use your
     computer's Super  VGA  capabilities  even  if  it's  totally
     unfamiliar  with  your  graphic   board's   chip   set.  The
     possibility   of  video  adapter  incompatibility  will   be
                             - 15 -

     virtually eliminated.

  Q. I have a CGA graphics adapter with color monitor. Why  is it
     that sometimes when I run this program I only get monochrome
     graphics?
  A. Most likely  the software you ran before running Hearts left
     your video board in one of it's monochrome modes. With a CGA
     graphics  adapter,  this  program  assumes that your monitor
     matches the video mode  you  are in when you first enter the
     program.  To insure that you get a  color  display  on  your
     color monitor, include the argument "COLOR"  on  the command
     line  you  use  to start this program. As an alternative you
     can enter the DOS  command  "MODE  CO80" before running this
     program.

  Q. I don't have a mouse, but  I  do  have a joystick. Can I use
     the joystick?
  A. No. This program does not support joystick.

  Q. Why is this program ignoring my mouse?
  A. Make sure that the mouse is connected properly  to  the back
     of your computer. It's not uncommon for a few light  tugs on
     the mouse cord to cause it to come  partially  unplugged. If
     your mouse still  doesn't  work type "HEARTS SYSINFO" at the
     DOS  prompt. If the report says that  no  mouse  driver  was
     detected, you'll need to  refer  to  the  documentation that
     came with your  mouse.  There  you'll  find  instructions on
     installing your mouse driver software.

  Q. When I  try  to  run  this  program  it tells me "Not enough
     memory". What can I do?
  A. You need  to  increase  the  amount  of  conventional memory
     available to the program. Some things that you can try are:
       - Run this program directly from the  command  line rather
         than from a batch job or menu shell.
       - Remove TSR programs (see DOS manual)
       - Reduce the number of FILES & BUFFERS (see DOS manual)
       - If you have DOS 5.0 or higher, load DOS into high memory
         (see DOS manual)

  Q. The  program is running, but very  slowly  on  my  8088/8086
     based PC. What can I do?
  A. Turning off sound and music can help. Also, if you are using
     EGA  or  VGA  graphics,  try  running the program  with  CGA
     graphics.  Lower  resolution  brings  with it faster drawing
     speeds - you might find it to be a good tradeoff. To do this
     include  the  argument  "CGA" on the command line you use to
     start this program. For instance type: "HEARTS  CGA" instead
     of just "HEARTS".

  Q. Would  the  computer  give  me  bad advice in order to  help
     itself to win the game?
  A. No! The computer advises always  advises  the  play  that it
     would make  if  it  had  your  cards.  Keep in mind that the
     computer is not perfect, so it may give you bad advice every
     once  in  a  while.  But  the  advice  always  reflects  the
     computer's honest opinion of the  play that would be in your
     best interests.

  Q. How often, and under what conditions do the computer players
     'cheat'  by peeking at my hand or the  hands  of  the  other
     computer players?
  A. None of the computer players cheat under any conditions. The
     game is on the 'fair and square' at all times.
                             - 16 -







                          Contents


        Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
        Limited Warranty & Support . . . . . . . . . . . . 2
        Equipment  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
        Your display adapter . . . . . . . . . . . . . . . 3
        User Interface - General . . . . . . . . . . . . . 3
           Using your Mouse  . . . . . . . . . . . . . . . 3
           Using your keyboard . . . . . . . . . . . . . . 4
        Command line Options . . . . . . . . . . . . . . . 4
        The Rules of Hearts  . . . . . . . . . . . . . . . 6
        Optional rules . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
        The Main Playing screen  . . . . . . . . . . . . . 7
           Passing cards . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
           Playing a card  . . . . . . . . . . . . . . . . 8
           End of Hand . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
        The Title screen . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
        The Players Screen . . . . . . . . . . . . . . . . 8
        The Rules screen . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
           Sound Board . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
           Music . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
           Sounds  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
           Your Portrait . . . . . . . . . . . . . . . .  10
           Play Speed  . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
           Auto Advice . . . . . . . . . . . . . . . . .  10
           Between Tricks  . . . . . . . . . . . . . . .  11
           Back design . . . . . . . . . . . . . . . . .  11
           2C must lead  . . . . . . . . . . . . . . . .  11
           Must Play QS  . . . . . . . . . . . . . . . .  11
           End Game  . . . . . . . . . . . . . . . . . .  11
        The Odds screens . . . . . . . . . . . . . . . .  12
        The Ad Screen  . . . . . . . . . . . . . . . . .  12
        The Options screen . . . . . . . . . . . . . . .  12
        On line Docs . . . . . . . . . . . . . . . . . .  13
        Running from Floppy  . . . . . . . . . . . . . .  13
        Error Messages . . . . . . . . . . . . . . . . .  14
        Troubleshoooting Q & A . . . . . . . . . . . . .  15


















                                i


                                ii