MQBE (V1.1):  A Shareware Program <ASP>




                         MAGIC CUBE

             (C) 1992,  P. K. Winter, Toronto, Ont.








                     TABLE OF CONTENTS


     [1]    MQBE:  OVERVIEW  . . . . . .  page  2

     [2]    SHAREWARE  . . . . . . . . . . . .  3

     [3]    DISCLAIMER AND AGREEMENT . . . . .  4

     [4]    FILES  . . . . . . . . . . . . . .  5

     [5]    REQUIREMENTS . . . . . . . . . . .  5

     [6]    PLAYING  MQBE  . . . . . . . . . .  6

     [7]    NOTES ON THE MAGIC CUBE  . . . . .  7

     [8]    BIBLIOGRAPHY . . . . . . . . . . . 11

     [9]    MAINTENANCE LOG  . . . . . . . . . 12







     [1]   MQBE:  OVERVIEW

     MQBE is a puzzle based on Professor Ern� Rubik's Magic Cube (called
     B�v�s Kocka in Hungarian), the 20th century's most amazing puzzle.
     In the late 70s and early 80s the Cube became a world-wide fad.
     While fads come and go, for some of us the Magic Cube remains as
     fascinating as ever.  After all, there are not too many puzzles
     that offer  43,252,003,274,489,856,000  patterns.  To have seen all
     possible patterns, if you could have viewed 1,000 patterns every
     second, you would have had to start when the universe was born.

     Each of the six surfaces of the cube  (Top: BLUE,  Bottom: WHITE,
     Front: ORANGE,  Back: RED,  Left: GREEN,  Right: YELLOW) are made
     up of nine squares.  The central square on each surface can never
     change its position, but all of the other squares can be rearranged
     as slices of the cube are rotated clockwise or counterclockwise.
     When the slices are rotated, the colors on the cube's surfaces are
     scrambled, reset, or pretty patterns can be created.  The primary
     purpose of the puzzle is this: given a random pattern, find the
     minimum number of rotations that will restore the colors to their
     original pristine positions.






























     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          2











     [2]   SHAREWARE

     Shareware distribution gives users a chance to try software before
     buying it.  If you try a Shareware program and continue using it,
     you are expected to register. Individual programs differ on details
     -- some request registration while others require it, some specify
     a maximum trial period.  With registration, you get anything from
     the simple right to continue using the software to an updated
     program with printed manual.

     Copyright laws apply to both Shareware and commercial software, and
     the copyright holder retains all rights, with a few specific
     exceptions as stated below.  Shareware authors are accomplished
     programmers, just like commercial authors, and the programs are of
     comparable quality. (In both cases, there are good programs and bad
     ones!)  The main difference is in the method of distribution. The
     author specifically grants the right to copy and distribute the
     software, either to all and sundry or to a specific group. For
     example, some authors require written permission before a
     commercial disk vendor may copy their Shareware.

     Shareware is a distribution method, not a type of software. You
     should find software that suits your needs and pocketbook, whether
     it's commercial or Shareware.  The Shareware system makes fitting
     your needs easier, because you can try before you buy.  And because
     the overhead is low, prices are low also.  Shareware has the
     ultimate money-back guarantee -- if you don't use the product, you
     don't pay for it.

     "This program is produced by a member of the Association of
     Shareware Professionals (ASP).  ASP wants to make sure that the
     shareware principle works for you.  If you are unable to resolve a
     shareware-related problem with an ASP member by contacting the
     member directly, ASP may be able to help.  The ASP Ombudsmen can
     help you resolve a dispute or problem with the an ASP member, but
     does not provide technical support for members' products.  Please
     write to the ASP Ombudsman at 545 Grover Road, Muskegon, MI 49442
     or send a CompuServe message via CompuServe Mail to ASP Ombudsman
     70007,3536."










     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          3











     [3]   DISCLAIMER AND AGREEMENT

     MQBE  program and associated documentation, on hardcopy and on
     magnetic media, is copyrighted and the author, P.K. Winter,
     reserves all rights.  MQBE  software and associated documentation
     are provided without warranty of any kind, either expressed or
     implied.  The author specifically disclaims any implied warranties
     of merchantability or fitness of the software and documentation for
     any particular purpose.  In no event will the author be liable for
     any damages, including any lost profits, lost savings, or other
     incidental or consequential damages arising out of the use or the
     inability to use this software.  The author reserves the right to
     make any changes in the software and in this documentation at any
     time without obligation to notify anyone of such changes.

     MQBE  is a "shareware program" and is provided at no charge to the
     user for evaluation.  Feel free to share it with friends, but
     please do not give it away altered or as part of another system.
     The essence of "user-supported" software is to provide personal
     computer users with quality software without high prices, and yet
     to provide incentive for programmers to continue to develop new
     products.  If you find this program useful, entertaining, or
     educational and continue to use MQBE after a reasonable trial
     period, please submit a registration fee of  $8.00  to the author.

     Commercial or institutional users of MQBE must register and pay for
     their copies of MQBE within 30 days of first use.  The Site-License
     fee for educational institutions is $15.00.  For any other Site-
     License arrangement, please contact the author at the address given
     below.

     Anyone distributing  MQBE for any kind of remuneration must first
     contact the author at the address below for authorization.  This
     authorization will be automatically granted to distributors
     recognized by the Association of Shareware Professionals (ASP) as
     adhering to its guidelines for shareware distributors, and such
     distributors may begin offering  MQBE immediately, however the
     author must be advised so that the distributor can be kept up-to-
     date with the latest version of MQBE.










     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          4









     You are encouraged to pass a copy of MQBE to your friends for
     evaluation.  Please encourage them to register their copy if they
     find that they can use it.  All registered users will receive a
     copy of the latest, "registered" version of  MQBE  with
     notification of updates.

     Please submit your registration fee, questions, or comments to:

                                                     P. K. Winter
                                               69 Summerhill Ave.
                                           Toronto, Ont., M4T 1A9

                                           CompuServe  71213,1337




     [4]    FILES

     Version 1.1 of MQBE is distributed with the following

     MQBE11.EXE          the executable program
     MQBE11.DOC          this documentation file
     READ.EXE            utility for browsing ASCII text files:
                         READ filename

     If you wish to share MQBE by any means - on diskettes or through
     BBSs or in ZIP compressed form - please do not alter any of the
     above files and keep all listed files together.  Don't share
     registered copies.



     [5]    REQUIREMENTS

     To run MQBE you will need a 386SX or 486 based PS/2 or PC
     compatible micro computer with a VGA color graphics adaptor and a
     mouse.

     MQBE was written in Turbo Pascal (V6.0) under DOS 5.0 on a 486
     machine.  It requires a VGA Multifrequency display that supports
     display mode Hex'12' (16 color, 640x480 resolution).  MQBE V1.1
     uses a Timer ISR.  The 'old' timer interrupt is restored on exit
     from MQBE.

     MQBE appears to run without problems under Windows 3.0 and Windows
     3.1 but Windows is not my target environment and thus there are no
     guarantees ...   There is a definite performance advantage in using
     a true 486 machine with the math co-processor.




     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          5









     [6]    PLAYING  MQBE

     As indicated in Section [5], you need a VGA color monitor and a
     mouse in order to play MQBE.

     CONTROLS
     The command bar at the top of the display screen provides five
     gray-shaded control buttons.  With the mouse, move the arrow-shaped
     cursor onto the desired control button and click with  either the
     left or right mouse button to activate the control.

     The available controls are:

          QUIT      ends the program and returns you to
                    the DOS prompt

          RESET     resets the magic cube to solid colors
                    on all six surfaces, the START position
                    of the cube

          UNDO      allows you to reverse the previous
                    move;  you may continue to reverse
                    moves until you reach either the
                    START position or the original
                    SCRAMBLE position;  in either case
                    you can continue to undo moves until
                    the counter reaches zero

          SOUND     toggles the sound ON and OFF

          SCRAMBLE  does a random number of rotations on
                    the cube, thus creating random
                    patterns on the surfaces of the
                    cube

     To rotate any one of the six faces of the cube, click on any one of
     the center squares in the 3-D representations of the cube.

     A click with the LEFT button rotates the selected surface of the
     cube COUNTERCLOCKWISE.  A click with the RIGHT button rotates the
     selected surface CLOCKWISE.

     The rotation is always relative to the central square on the
     surface selected as you were facing that surface.







     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          6









     GAMES PEOPLE PLAY
     The most obvious challenge of MQBE is to have the cube scrambled
     and then see how many moves (rotations) or how much time it takes
     to reset the cube.  Another form of amusement is to create pretty
     patterns.

     Since the invention of the Magic Cube, mathematicians have been
     intrigued with such questions as

          "Given a scrambled position, what is the minimum number
          of moves required to restore the cube to the Start
          position?"
                               and

          "What are the best subgroups of rotations to achieve a
          certain pattern?"

     Teachers of group theory find the Magic Cube valuable for
     demonstrating ideas such as non-commutativity, commutator
     subgroups, transitivity, etc.







     [7]    NOTES ON THE MAGIC CUBE

     Professor E. Rubik is a sculptor, architect and designer at the
     School of Commercial Artists in Budapest, Hungary.  The idea of the
     magic cube first occurred to him in 1974.  While many people had
     serious doubts that it was possible to construct and manufacture
     the type of mechanism required by the magic cube, Rubik filed a
     patent application in 1975.  The first commercial production of
     Rubik's Cube (TM) reached the streets of Budapest in 1977.  In one
     of Rubik's articles, published in June, 1979, he jokingly predicted
     that the magic cube would become a global fad.  Without advertising
     or publicity campaigns, Rubik sold 1 million cubes in 1980 in
     Hungary, where the population is less than 10 million people.  By
     1981 Rubik's prediction of a global fad was more than fulfilled as
     the production and distribution of the Magic Cube, now produced in
     the Far East, simply exploded.








     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          7









     The Magic Cube won recognition and awards everywhere:


          -    Toy of the year in 1980 (England)

          -    Rubik's Cube (TM) - a new entry in the Oxford
               English Dictionary

          -    on display in the Museum of Modern Art in New York

          -    cover article by Douglas Hofstadter in Scientific
               American (May, 1981)

     It's almost impossible to estimate how many Magic Cubes were sold
     globally.  But, alas, in 1992 it's no longer easy to find the cube
     in stores.  It has retreated to its roots:  the world of academics,
     mathematicians, physicists, nerds, and eccentric puzzle collectors.

     What remains perplexing about the Magic Cube is its enormous
     popular appeal in the early 80s when so few people could actually
     solve the puzzle.

     In Rubik's book, "A B�v�s Kocka" (Budapest, 1981), David
     Singmaster's introduction offers the following explanation of the
     Magic Cube's appeal:


     -    the cube's pieces remain joined during rotations

     -    with a single rotation several components are relocated

     -    elements of the cube can assume various orientations in the
          same position

     -    it is a 3-D puzzle

     -    it is a cube(!)

     -    the cube is aesthetically pleasing

     -    the invisible mechanism of the cube is intriguing

     -    the cube's universe reveals mind-boggling complexity of
          transformations and a staggering number of possible patterns

     -    academics, especially in the field of group theory and
          combinatorics, see mathematical beauty in the cube

     -    educators see pedagogical value in the cube


     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          8









     The Magic Cube is a difficult puzzle.  At one stage Rubik was
     flooded with mail from fans wanting hints or "the solution".  Rubik
     admits with delightful charm and candor that from the outset he had
     a heck of a time resetting the cube and that he was never able to
     work out a general solution.  Others have done so; see the
     Bibliography for references.  Educators and psychologists have
     wondered for some time what unusual attribute of the mind allows
     some pre-teen children to re-set the cube in a few minutes.  How
     does a twelve year old child, after a quick inspection of the
     scrambled cube,  reset the cube while blindfolded?  In one case
     (see Rubik's book) the twelve-year-old said "my fingers remember
     what to do".  A concert pianist might find this a perfectly natural
     explanation.

     With the obvious physical and tactile appeal of the Magic Cube and
     with its intriguing mechanism, why would anyone want a computer
     version of the Cube?

     Early in 1992 a mathematician friend of mine observed that he was
     interested in but was unable to find a Magic Cube program on the
     major BBSs or in computer stores.  I decided to fill the void and
     write this program for fun.  The program was first released in
     April, 1992 under the name TheCube (V1.0).  Shortly after that
     release, I received a number of calls from Cube enthusiasts and
     puzzle lovers to the effect that they were delighted with TheCube
     program because they had been unable to find a 3-D, color version
     of the Magic Cube.  Clearly, playing with the physical Magic Cube
     is a very different experience from using MQBE.  What are the
     possible compensations for using the software version of this
     puzzle?  Here are some

     -    the cube can be reset instantaneously - an impossibility with
          the physical object

     -    an almost unlimited number of moves can be reversed

     -    there is a timer and move counter

     -    there is a 2-D, spread-out version of the cube which provides
          additional visual information about each rotation

     -    the 3-D version on the screen allows one to view all six sides
          simultaneously without risk of losing the orientation

     -    the software version of the Magic Cube makes experimentation
          more convenient





     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          9













     Over the last decade many puzzles, card games, board games,
     strategy games and games of luck have been ported to the PC.
     Educators and people interested in various media may come to study
     how the computer games are different and how the reactions,
     exploring behavior, and strategies of players are modified when
     playing the computer version of a game.  Computer games may
     represent a clear enrichment of the original idea.  Conversely, a
     programmed version of a game may not be an enrichment of the
     original game but, because of the new medium and powerful controls,
     may be a basically different game.  As computers become more and
     more important in the information age, and as they become
     commodities that blend into our cultural fabric, computer games
     will be exploited and explored systematically as a rich ground of
     information for parents, educators, psychologists and media experts
     of all philosophical stripes.  MQBE is a modest contribution to
     this end.































     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          10









     [8]    BIBLIOGRAPHY

     A B�v�s Kocka,
                  E. Rubik,  Budapest, 1981

     A race to conquer the Cube
                  N. Bauer,  The Boston Globe, Jul 26 1981

     Der W�rfel "Rubiks Cube"
                  J. Trajber,  Falken Verlag, 1981

     Hungarian Cube puzzle has cornered the market
                  W.J. Mitchell,  The Detroit Free Press,  Mar 15 1981

     Mastering Rubik's Cube,
                  D. Taylor,  Holt, Rinehart and Winston, 1980

     Quixotic quest - Cubed
                  L. Penix,  The Cincinnati Post,  Mar 13 1981

     Rubik's Cube city's latest rage
                  T. Blackman,  The Gazette, Montreal, Dec 4 1980

     Rubik's Cube: Madness for Millions
                  F. Warshofsky,  Reader's Digest,  May 1981

     Strategie zur L�sung
                  K. Endl,  W�rfel Verlag GmbH, 1980

     The Craze for Cubes
                  B. Sicock,  The Sunday Times,  Mar 15 1981

     The Magic Cube's cubies ...,
                  D.R. Hofstadter,  Scientific American, May 1981

     The Secret of Rubik's Cube
                  G. Tucker,  The Light - San Antonio,  Feb 25 1981

     The Simple Solution to Rubik's Cube
                  J.G. Nourse,  Bantam Books, 1981

     Trying to Solve Rubik's Cube
                  M. Muro,  The Boston Globe,  Jul 25 1981

     Turn for the Worse: Simple Little Puzzle Drives Millions Mad
                  G. Bronson,  The Wall Street Journal,  Mar 5 1981

     You Can Do The Cube,
                  P. Bossert,  Penguin Books, 1981


     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          11













     [9]    MAINTENANCE LOG

     V1.0 (Apr/92)  First released to CRS BBS and PCanada BBS
                    under the name  TheCube.ZIP

     V1.1 (Oct/92)  First release as Shareware under the name
                    MQBE11.ZIP

          -    improved the speed of the SCRAMBLE routine

          -    added a clock ISR

          -    displays Unregistered Copy on message line;  this
               is the only difference between registered and
               unregistered versions of MQBE11





     Please send your registration fee of $8.00, questions, comments,
     and suggestions to

                                                      P. K. Winter
                                                69 Summerhill Ave.
                                            Toronto, Ont., M4T 1A9

                                            CompuServe  71213,1337



















     -------------------------------------------------------------------
     (C) 1992,  P.K. Winter, Toronto, Ont.                          12