MVP Bridge

                                 by

                           Steve Estvanik

                     An MVP Software Production

MVP Bridge is shareware.  You are free to evaluate this software for 30 days,
after which you must either register with MVP Software or delete the software
from your system.  Thanks for evaluating MVP Bridge and for supporting
shareware.  Your honesty pays.

To order MVP Bridge Deluxe, call 800-968-9684 toll-free 24 hours a day.
Please have your Master Card or Visa ready when you call.  Or fill out the
order form at the end of this manual and fax it to: 616-245-3204.  Make
sure your credit card number and expiration date are legible.  Or if you
prefer mail the order form and your check to: MVP Software, 1035 Dallas SE,
Grand Rapids, MI 49507-1407.

For overseas orders or technical support call 616-245-8376.

Now you can get all MVP products FREE from MVP's home BBS, Ryan's Bar.  Call
(616) 456-1845 or (616) 456-5342 with your modem and check out the free MVP
file section.

                     _______
                ____|__     |                (R)
             --|       |    |-------------------
               |   ____|__  |  Association of
               |  |       |_|  Shareware
               |__|   o   |    Professionals
             -----|   |   |---------------------
                  |___|___|    MEMBER
     

MVP Software is a member of the Association of Shareware Professionals (ASP).
ASP wants to make sure that the shareware principle works for you.  If you are
unable to resolve a shareware-related problem with an ASP member by contacting
the member directly, ASP may be able to help.  The ASP Ombudsman can help you
resolve a dispute or problem with an ASP member, but does not provide
technical support for members' products.  Please write to the ASP Ombudsman
at 545 Grover Road, Muskegon, MI 49442-9427 or send a CompuServe message via
CompuServe Mail to ASP Ombudsman at 70007,3536.


INSTALLATION
============
To install MVP Bridge, place the diskette into the A drive and type A:, or
into the B drive and type B:.  When the A> or B> prompt appears on the screen,
type INSTALL.  Follow the directions to install the software.

To begin the game type BR1.

Note to Windows users
---------------------
MVP Bridge will run as a DOS application, spawned under Windows, but there will
be no sound.  This is due to a conflict for IRQ vectors which are currently 
in use by Windows drivers.  The best solution is not to run from Windows, 
but if you do try, you may need to disable the Windows sound drivers before 
running MVP Bridge.


INTRODUCTION
============
This game is not a tutorial on Bridge, but can be used by beginners to learn 
the game.  The following sections give a good general introduction to the 
rules of the game, and the basic techniques of bidding and play.  There are 
many excellent books available in stores and libraries, covering all phases 
of the game.  

If you're an intermediate or advanced player, you can go right to PLAYING 
THE GAME (or, skip this entirely, and jump right into the game.) 


BRIDGE BASICS
=============

Brief summary of the rules
--------------------------
Bridge is played by 4 players.  All cards are dealt so each player has 13 
cards that are kept hidden from other players.  In the program, you are 
always considered to be SOUTH.  Your partner plays NORTH, and your opponents 
are EAST and WEST.  A hand of bridge is divided into 2 parts: bidding and 
play.  During bidding you try to describe your hand to your partner and make 
a claim to the number of tricks you can take.  During play you try to 
make the contract that you bid.  

Evaluation of the hand
=======================
To decide how strong your hand is, we assign points to certain cards.  These 
are called high card points or 'hcp'.  We rate an Ace (A) at 4 points, a 
King (K) at 3, a Queen (Q) at 2, and a Jack (J) at 1.  In order to count, 
though, a King must be accompanied by at least one other card in the same 
suit.  We show this as 'Kx', and describe it as a King doubleton.  
Similarly, to count for hcp, the Queen must have 2 other cards, and the Jack 
needs 3 other cards. 


      Some examples:

            Kx          3 pts
            AK          7 pts
            AQ          4 points (Q doesnt count)
            AQx         6 points
            KJXX        4 points
            KJx         3 points (J doesnt count)

In addition, we can add points for distribution.  

      1 pt for 5th card in a suit
      1 pt for 6th in a suit
      2 pts for 7th, 8th, etc

When raising trump suit partner has proposed, you can add more points:

      3 pts for void
      2 pts for singleton
      1 pt for doubleton

Your total hand value is figured as follows:

          Hand value = high card pts + dist pts + trump 

For opening bids, you usually consider only hcp.  For deciding whether your 
partnership has enough points for game, you can use total points as follows:

Pts required for game:

      3NT or major suit         26
      minor suit                29
      small slam                33
      grand slam                37

Bidding Primer
---------------
Bidding starts with the dealer and proceeds clockwise around the table .  
The suits are arranged in the following order: CLUBS, DIAMONDS, HEARTS, 
SPADES.  Thus 1 S can be bid over 1 H, but over 1S, you must bid 2 H.  
Bidding a suit usually says that you wish to use that suit as trump.  
Bidding normally starts at the lowest level possible, but there are also 
times when the bidder jumps the bidding (For example, an opening bid of 2H 
or 3H shows a very different hand from 1H.) 

Playing in a suit contract makes that suit the 'trump' suit. During play, 
you must follow the suit played.  But, if you lack any cards in the suit 
played (this is called a 'void'), you may play a trump, and win the trick.   
You want to play in trump if you and your partner have at least 8 of the 
cards in a suit.  You may also play without trump (NOTRUMP or NT).  

Bidding continues until everyone has had a chance to bid and there are 3 
passes in a row.  The person who firrst bid the suit of the final bid 
becomes 'declarer'.  The person to the left of declarer is the leader for 
the first trick.  The declarer's partner is dummy -- their cards are turned 
over for everyone to see, after the opening lead. 


Your goal in Rubber Bridge is to win 2 games to make a rubber.  A game is 
100 points made by bidding.  This can be the result of one or more hands.  
Scores vary by suit.  CLUBS & DIAMONDS are the minor suits, and are worth 
only 20 points each.  HEARTS & SPADES are the major suits, and are worth 30 
points each.  Thus a contract of 4 H would give you 120 points, which is a 
game, but a contract of 4 D gives you only 80 points.  No trump is a special 
case: the first NT level is worth 40 points, and successive levels are worth 
30 each.  Thus 2 NT is worth 70 points, and 3NT is 100, a game.  If your 
contract does not give you a game, it remains as a partial score until 
one side makes game.  If a contract is set, the defenders gain points.

The following sections offer some simple advice for bidding.  For more 
details, you should consult a Bridge bidding book.  

Opening Bids
------------
   You have
   HCP        Distribution of hand                 Bid:
   --------- ------------------------------------ -----------------
   13-20      5+ card suit                         1 of the suit
   16-18      flat (no singleton or void)          1 NT
   21-22      flat (no singleton or void)          2 NT
   13+        flat, but good 4 card major          1 of a major
   13+        no previous bid possible             1 of better minor 
   4-10       no voids, 7 card suit                3 of the long suit

In actual practice, the tendency is not to bid 4 card majors, unless the 
suit is strong (eg, AKJx) and there is no alternative.  This allows partner to assume that the opener has 5 in the major and to support with only 3. If 
the suit is good, a 4-3 fit is acceptable.


Responses to partner's opening bid
----------------------------------
Partner bid one of a suit 
--------------------------
   You have
   HCP        Distribution of hand                 Bid:
   --------- ------------------------------------ -----------------
   < 6                                              Pass
   6-9        support for partner's suit*           2 of partner's suit
   10-12      support for partner's suit*           jump in partner's suit
   13-15      strong trump support in a major       4 level 
   13-15      no major suit at 1 level              2 NT
   16-18      no major suit at 1 level              3 NT
   6-18       4 card suit                           suit at 1 level
   18+        5 card suit                           Jump shift **
   10+        5 card suit                           suit at 1 or 2 level
   6-9        flat hand, no 1 level bid             1 NT

    * Support is 3 cards of a major or 4 of a minor

   ** Jump shift: a bid that skips a level of bidding.  Eg, 1H -- 2S
      is a jump shift because you could have bid 1S.

    
Partner bid 1NT
---------------
   You have
   HCP        Distribution of hand                 Bid:
   --------- ------------------------------------ -----------------
   8-9        Balanced                              2 NT
   10-14      Balanced                              3 NT
   < 8        5 or 6 card suit                      2 of the suit
   < 8                                              Pass
   10+        5 of a major, 5 or 6 of a minor       3 of the suit (forcing) 
   7+         6 card major                          4 of the major
   10+        no 5 card major                       3 NT

Note: Most players use the Stayman convention which allows a much better 
description of your hand, and usually keeps the stronger hand concealed 
while revealing the weaker hand as dummy. 

Opener's rebids
---------------
This next bid lets opener more completely describe her hand.  

Opener started with 1NT
-----------------------
   Partner Bid       Opener's hand                Bid
   -----------      ----------------------        -----------
       2 NT          17-18                         3 NT
       3 of major    3+ cards in partner's suit    4 of partner's suit
       3 of major    2 cards in partner's suit     3 NT

Opener started with a suit bid
------------------------------
   Partner Bid          Opener's hand                  Bid
   -----------          ----------------------       -----------
   New suit: 1 level  12-15, no support for partner  1 NT
                      6 cards in original suit       rebid original suit
                      second suit of at least 4      show new suit
                      12-15, 4 card support          raise of partner
                      15-17, 6+ card suit            jump in original suit
                      16-18, 3+ support              jump raise of partner
                      19-20, 4 card support          4 of partner's major
                      19-20                          2 NT

   New suit: 2 level  15-18                          2 NT (forcing)
                      12-15, usually 6 card suit     rebid original 
                      < 16                           show second suit
                      < 16, support for parter       single raise
                      17+                            reverse*
                      17+                            jump rebid of opener's
                      17+  6 card suit               jump to game in opener's
                      17+  3+ support for partner    jump raise in responder's
                      18+, second suit               jump shift (forcing)
                      19-20                          3 NT


* A reverse is the bidding of 2 suits in opposite order from that expected.
  i.e., usually you would bid Spades, then Hearts, to keep the bidding at a low
  level.  If you bid Hearts first, then show Spades, this is a 'reverse' and
  shows a stronger hand. (Since partner must bid hearts at the next level in
  order to show a preference).

Bidding continues, with opener and responder describing their hands.  If
there is no competition, you should look for a game contract with about 25+
points between the 2 hands.

This completes the overview of bidding.  Once someone opens, the opponents
can still compete by making overcalls in new suits.  Competitive bidding is
beyond the scope of this brief introduction.


CONVENTIONS
----------- 
A convention is a bid that carries additional information, and does not 
promise anything in the suit actually bid.  Eg, in the Stayman convention, a 
2C bid over 1NT says nothing about responder's club suit, but does promise 
at least 4 cards in at least one of the majors.  Conventions are used to 
describe your hand more accurately.  Any conventions in use must be known by 
all players -- you may not have secret arrangements with your partner.

The following are brief descriptions of the conventions available:

TAKEOUT
-------  
A takeout double shows at least an opening bid, with support (at least 3 
cards) for each of the unbid suits. It may also be made with a hand TOO 
strong for an overcall (18+ points). 

STAYMAN 
-------  
A 2 club response to 1 NT is artificial and asks partner to bid a 4 card 
major, otherwise reply 2 D. Subsequent bids can invite or bid game 
directly. 

BLACKWOOD 
---------
4 NT asks partner to show Aces: 5C response indicates 0 or 4, 5D shows 1 
ace, etc. 5 NT asks for Kings. Any other bid is a shutoff. 

GERBER 
------
4 C asks partner to show Aces: 4D response indicates 0 or 4, 5H shows 1 
ace, etc. 

WEAK2 
-----
Shows 5-12 hcp and reasonably good 6 card suit.  A 2C bid is reserved for 
any strong hand, so 3C can be made with only 6 cards.  

A 2NT response asks partner to describe her hand.

    3 of original suit shows minimum weak 2
    3NT shows suit headed by AKQ or AKJ
    3 of new suit shows a feature (A, K or Q), and 8-12 hcp


Note: Weak 2's automatically cancel Strong 2's

STRONG2
-------
This is the standard form of bidding a strong hand. It's a natural bid, 
showing strength and a good suit. 

Note: Strong 2's automatically cancel Weak 2's


PLAY
====
The person who first bid the suit that becomes the final bid becomes the 
declarer.  To make a contract, you must take 6 tricks, plus the number you 
bid.  Thus a 3 H contract requires you to take 9 of the 13 tricks. The 
person to the declarer's left is the leader. 

The leader selects a card and places it so that everyone can see it. At this 
point, the partner of the declarer lays down his cards for everyone to see.  
Partner is now the 'dummy' and his cards are played by the declarer.  In the 
program, when North is declarer, you get to play as declarer, and your 
original hand becomes the dummy. 

Play proceeds in a clockwise fashion.  You must follow suit.  If you are 
void (have none of that suit), you can play any card.  In a trump contract, 
the highest trump played on the trick wins.  The winner of the trick leads 
to the following trick.      

 
SCORING
=======

Rubber scoring
--------------
A rubber is played until one side has scored 2 games.  Each game requires 
100 pts below the line.  If a side has won a game, they are then 
'vulnerable'.  (This increases the penalties if they are later set in a 
contract).

If a slam is bid and made, additional bonuses are awarded as follows.

                                 Not Vulnerable     Vulnerable
      Small slam (12 tricks)            500             750
      Grand slam (13 tricks)           1000            1500
       
You must win 2 games to end rubber.  Additional bonus points are then 
scored: 700 additional points if your opponents won no games, otherwise 500.

Undertrick Penalties
--------------------
For each trick by which the declarer fails to make the contract, opponents 
score the following points (above the line):


                                       Not Vulnerable
                                Undoubled       Doubled    Redoubled
      First undertrick             50             100       200
      For each additional          50             200       400

                                         Vulnerable
                                Undoubled       Doubled    Redoubled
      First undertrick            100             200       400
      For each additional         100             300       600

If declarer makes a doubled contract, he receives an extra 50 points, "for 
the insult".

Glossary & Abbreviations
========================
Trick - one complete play of 4 cards.
Trump - the suit of the contract.  highest trump played on a trick always wins.
NT - No trump.
HCP - high card points (A = 4, K = 3, Q= 2, J = 1).
TCP - total card points (HCP plus distribution).
Void - no cards in a suit.
Singleton - one card in a suit.
Stiff - a singleton.
Honor - ten, Jack, Queen, King or Ace.
Doubleton - 2 cards in a suit.
Tripleton - 3 cards in a suit.
Major suit - hearts or spades.
Minor suit - clubs or diamonds.
Declarer - the person who first bids the suit of the final contract.
Dummy - declarer's partner.  After the opening lead, dummy's cards are
        revealed, and played by declarer.


PLAYING THE GAME
================

Main menu
---------
ABOUT:   Program credits
  
OPTIONS: Select conventions
         Toggle verbose mode 
         Select card back
  
KIBITZ:  Show hands of other players
  
PLAY:    Play the game
  
QUIT

Press F1 at any point for help.


OPTIONS
=======

Systems
--------
Bidding system is GOREN: 
Goren: 16 to 18 HCP for opening NT
       Usually opens 5 card majors, but occ'ly opens 4 card majors.
       Bids longer minor suit with balanced hand, and poor 4 card major.
       Standard conventions: 
            TAKEOUT
            STAYMAN
            BLACKWOOD
            STRONG2

Set Conventions
---------------
For each side, toggle the conventions you wish them to play.
Right click on a convention title to get a short description.

Verbose
-------
Toggles on & off.  This adds additional messages to describe conventions 
being used.  It's a good way to learn unfamiliar conventions, but does slow 
down the game a little.

CardBacks
---------
Choose which card back to show

Kibitz
------
Choose which hands to reveal.  Note that this destroys basic elements of the 
game, so should only be used for tutorial or practise.  When kibitz mode is 
on, you have an option to ask why a particular bid is made.  A status screen 
pops up to show what that player knows about the hand thus far, based on the 
bidding.  Usually this includes their estimates of the number of points held 
by each other player, and their estimates of those players' distributions.  
A minimum and maximum value is given in each case.  As the bidding 
progresses, these numbers may change.  (E.g., if North preempts in Hearts, 
and East holds 2 hearts, he knows that West and South can each hold a 
maximum of 4 hearts.)

Play
----
To play a hand, you first bid by clicking on the appropriate bid box when 
it's your turn.  After 3 passes, the bid is final, and the person to the 
left of the declarer leads.  (To escape back to the main menu press ESC.)

Each round, or trick, is started by the hand that won the last trick.  (The 
first leader is the left hand opponent of the declarer.)  You must follow 
suit if you can.  If you're void, you can play a trump or discard any other 
suit.  Click on the card you want to play, when prompted by the program.  
The current tricks taken by each side are displayed on the top 2 lines of 
the play area.  Press 'R' to review the status of the hand.  


Escaping early from a hand:

If you make a mistake, or otherwise make a bad bid, press ESC when it's your 
turn to bid.  If you then ask to replay, the bidding will start from the 
beginning.  If at the start of a hand, you click on the QUIT button, the 
session ends and you return to the main menu.

During play, you can click on SKIP at any time, and the remainder of the hand
will not be counted.  You can then choose to play the next hand in the series,
or quit back to the main menu.


                       Ordering Information

MVP Bridge Deluxe is available from the following authorized distributors:

In the United States:
--------------------
MVP Software
1035 Dallas SE
Grand Rapids, MI 49507-1407
phone: 800-968-9684 24-hour order line only
       (616) 245-8376 information, technical support, or orders.
fax: (616) 245-3204

order price: $29.95 plus $3.00 shipping in the US, $4.00 shipping to
Canada, $5.00 shipping everywhere else.  Michigan residents please add
appropriate sales tax.

In Australia:
------------
Budgetware
9 Albermarle St
Newtown NSW 2042
phone: (02) 519-4233          Fax: (02) 516-4236

order price: $A45.00 (includes shipping)

In the United Kingdom:
---------------------
Testware Ltd
46 The Avenue
Harrogate, N Yorks  HG1 4QD
phone: (0423) 886 415          Fax: (0423) 889 728

order price: 30 pounds (includes shipping)

In Denmark and all of Scandanavia:
---------------------------------
Pro-Soft
Benloese Skel 4 G
DK 4100 Ringsted

phone: 53 61 90 42
fax: 53 61 93 91

order price: 210,00 kr. + VAT 25% + s/h 25,00


In Japan:
--------
P. & A. Company Ltd
302 Bellwins, 1367-23
Nakagami, Akishima
Tokyo 196

phone: 425-46-9141
fax: 425-46-9142
BBS: 425-46-9143

please call for current price


                  MVP BRIDGE DELUXE ORDER FORM

Name ________________________________________________________________

Address _____________________________________________________________

City _______________________________ State ______ ZIP _______________

Country (if outside USA) ____________________________________________

CIRCLE HD DISK SIZE:    5-1/4"    -or-   3-1/2"         IMPORTANT!

Price of MVP Bridge Deluxe                                      $29.95
Shipping and Handling (US)                                        3.00
Shipping and Handling (Canada)                                    4.00
Shipping and Handling (all other countries)                       5.00
Michigan residents add sales tax                                  1.32
                                                                ------
Make check payable to "MVP Software"           Total enclosed:  $
Master Card/Visa information (credit card orders only)

Card number __________________________________________

Expiration number ____________________________________
---------------------------------------------------------------------------
VOLUNTARY QUESTIONS:  Please help us determine what features you would like
====================  in future products.

Circle what type of equipment you have:   8088    286    386    486    Pentium
Circle the speed of your computer(Mhz): 10  12  16  20  25  33  40  50  ___ 
Circle any that apply: Joystick  Mouse  Modem_______  SVGA card____________
                                             (speed)              (type)

Sound Capability:  Adlib  Sound Blaster  SB Pro  Thundercard
    PC speaker only  Other ____________________________________

Where did you get MVP Bridge?
    Friend   CompuServe   GEnie   AOL   Prodigy   Software Creations
    BBS (name): _______________________  phone # __________________________
    address _______________________________________________________________
    Shareware Distributer (name): _________________________________________

Are you a game player?  Please answer the following questions about what you
like and don't like in computer games.

Approx # of commercial games owned: ____  #Registered shareware games: ____

Circle preference:        Beautiful Graphics     Game Complexity 
Circle preference:    Solo against computer   -OR-   Modem 2-Player
Circle preference:    Strategy    Action    Simulation    Other_________
Long term game playability:   Few Levels w/ hard difficulty   Lotsa Levels
---------------------------------------------------------------------------
Send this order form and your check to:

MVP Software, 1035 Dallas S.E., Grand Rapids, MI  49507-1407

US or Canada 24-hour order line: 800-968-9684.  Fax: 616-245-3204.
Tech support, information, or overseas order line: 616-245-8376.