MILLE BORNES Version 4.5
                  Copyright (C) 1990 TEGL Systems Corporation
                              All Rights Reserved

     This product is protected under Canadian copyright law and
     international treaty provisions, it may not be sold, modified for
     redistribution or re-packaged individually without the specific
     written permission of TEGL Systems Corporation.

     This is a shareware product. You may make copies and distribute Big2
     among your friends, provided there is no fee charged for such
     copying and distribution and that it is distributed ONLY in its
     original, unmodified form.


     -------------------------------------------------------------------
     SYSTEM REQUIREMENTS
     -------------------------------------------------------------------
     IBM PC or compatible, 512K memory, disk drive and an EGA or VGA
     display adaptor and monitor.

     -------------------------------------------------------------------
     Notes on this guide.
     -------------------------------------------------------------------

     Some actions require a mouse or at least the mouse pointer. If you
     don't have a mouse the cursor keys will move the mouse pointer
     around the screen, simply press enter to simulate a mouse click.

     -------------------------------------------------------------------
     Mille Bornes
     -------------------------------------------------------------------

     MilleBornes is a French card game, sold by Parker Brothers, that
     simulates a car race of 700 kilometers.  This game, as it
     originates from France, is based on the small cement markers at
     regular intevals among the roads in Europe.  The French call these
     markers bornes kilometriques or as we know them as milestones.
     These milestones usually shows the distance to the next town.
     Hence these markers gives this game its name:  MILLE BORNES
     pronounced as "MEEL BORN", meaning a thousand milestones.

     The card game is usually for 2 or more players.  Since your
     opponent is, of course, the computer, thereby restraining the game
     to two players; the number of milestones that you must complete is
     700 kilometers, rather then the 1000 kilometers used with 4 or more
     players.

     -------------------------------------------------------------------
     The Game
     -------------------------------------------------------------------

     The object of the game is to be the first player to accumulate a
     total of 5000 points over several games.

     The object of each game is to play an exact total of 700 kilometers
     in distance cards before your opponent does.

     Each game is scored according to a set of rules, and accumulated,
     until a player scores a total of 5000 points or greater.  If both
     players scores above 5000 points, the higher score wins.

     At the beginning of each game each player is dealt six cards from
     the deck.  Each player alternately takes a card from the draw pile
     and either plays or discard a card.

     The play continues until one of the players reaches 700 km, or
     until the deck is exhausted (even if neither players completed the
     700 km trip).

     -------------------------------------------------------------------
     Distance Cards
     -------------------------------------------------------------------

     As one of the objectives of this game, distance cards are
     accumulated until one of the players reaches a exact distance of
     700 kilo-metriques.

     To assist you in balancing the exact distance, there are five
     different distance values that may be played (provided that you
     have played a ROLL!  and have not been stopped by hazard cards by
     your computer opponent).  To assure fairness, a player cannot play
     more than two (2) 200 Distance cards within a game.

     [25] [50] [75] [100] [200]

     -------------------------------------------------------------------
     Hazard Cards
     -------------------------------------------------------------------

     To prevent you from playing distance cards, your opponent may play
     a hazard card whenever a ROLL!  card is displayed on your playing
     area.  You must play the appropriate REMEDY card, and another ROLL!
     card before you can continue playing distance cards.

     [OUT OF GAS]
     [FLAT TIRE]
     [ACCIDENT]
     [STOP]
     [Speedlimit]

     The SPEEDLIMIT is the only hazard that can be played without your
     opponent displaying a ROLL!.  However this hazard only limits the
     types of distance cards that can be played.

     -------------------------------------------------------------------
     Remedy Cards
     -------------------------------------------------------------------

     A matching remedy card is required after a hazard card.

     [OUT OF GAS]  --> [Gasoline]
     [FLAT TIRE]   --> [Spare Tire]
     [ACCIDENT]    --> [Repairs]
     [STOP]        --> [Roll!]
     [Speedlimit]  --> [End Of Limit]

     -------------------------------------------------------------------
     Safety Cards
     -------------------------------------------------------------------
     Safety Cards are used for preventing an opponent from playing
     certain Hazard cards against you, and when displayed on the playing
     area (ie.  not in your hands), you are entitle to extra points
     during the scoring process.  No points are awarded for Safety cards
     that remains in the playing hand when a game is completed.

     A safety card acts as the following REMEDIES.

     [OUT OF GAS]    --> [Gasoline]          --> [ExtraTank]
     [FLAT TIRE]     --> [Spare Tire]        --> [Puncture Proof]
     [ACCIDENT]      --> [Repairs]           --> [Driving Ace]
     [STOP]          --> [Roll!]             --> [Right Of Way]
     [Speedlimit]    --> [End Of Limit]      --> [Right Of Way]

     -------------------------------------------------------------------
     MORE on Safety Cards
     -------------------------------------------------------------------

     A Hazard can be a bonus for you if you hold the corresponding
     Safety in your hand and you play the card with a "Coup Fourre",
     french fencing term for "counter-thrust" when the hazard is played
     against you.  Not only do you become unaffected by the Hazard (for
     the remainder of the game), but you also get 300 bonus points for
     the play, PLUS get an extra turn.

     However if you had just drawn the safety card from the deck, and
     played it against the offending hazzard, it would not be considered
     "Coup Fourred" since you had to wait to draw it.  Safeties that are
     played in this manner do not remove the hazzard from the playing
     area, but do provide the necessary remedy and protection for the
     remainder of the game.

     Safety cards may be played any time - holding on to them for
     potential Coup Fourres is advantageous, but when your opponent is
     close to reaching 700 you should play it.  A Safety will always
     give you an extra turn.

     -------------------------------------------------------------------
     Discarding Cards
     -------------------------------------------------------------------

     There will be a time when you will be unable to play a card.  This
     is when your skills in selecting the right card to discard may
     affect the game.

     The best cards to discards are those that cannot be used, for
     example a Distance card of 200 when you have reached 525 km; a
     Remedy for a Safety you have; Roll cards and End of Limit when you
     have Right of Way, Hazards that your opponent has played a Safety
     for, and lastly duplicate cards.

     You should try to remember which cards have been played.  A
     GASOLINE card has no value when all the OUT OF GAS cards have been
     played.

     -------------------------------------------------------------------
     Scoring
     -------------------------------------------------------------------

     The game is won by the player that accumulates a point score of
     5000 or more.  Points are awarded as follows.

     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | MILESTONES      |  SCORED ON PTS-FOR-MILEAGE BASIS.             |
     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | SAFETIES        |  100 PTS EACH. 300 PT BONUS FOR ALL 4.        |
     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | COUP-FOURRES    |  SCORES 300 PTS EACH.                         |
     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | TRIP COMPLETED  |  400 PT BONUS FOR COMPLETING A TRIP OF 700 KM |
     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | DELAYED ACTION  |  300 PT BONUS IF TRIP COMPLETED AFTER         |
     |                 |  DRAWCARDS HAVE BEEN EXHAUSTED.               |
     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | SAFE TRIP       |  300 PT BONUS FOR COMPLETING TRIP WITHOUT 200 |
     |                 |  KM CARDS.                                    |
     +-----------------+-----------------------------------------------+
     | SHUT OUT        |  500 PT BONUS FOR COMPLETING TRIP BEFORE      |
     |                 |  OPPONENT HAS PLAYED ANY MILAGE CARDS.        |
     +-----------------+-----------------------------------------------+


     -------------------------------------------------------------------
     Playing Your Cards
     -------------------------------------------------------------------
     During your turn, your play choices are:
            * depending on the cards in your hand *

     PLAYING A HAZARD
     Your opponent must be showing a roll!  card and is currently not
     displaying the corresponding safety card.  Yhe only exception is a
     speedlimit, which may be played on your opponent at any time.

     PLAYING A REMEDY CARD
     If your computer opponent has played a hazard card against you.

     PLAYING A SAFETY CARD
     Safety cards can be played any time.  If your computer opponent has
     played a hazard card against you you can immediately play your
     corresponding safety card for a coup-fourres.  Remember to play
     your safety cards before the game ends.  Points are awarded only
     when the card is played.

     PLAYING A DISTANCE CARD
     You must be displaying a roll!  as well as the distance value must
     follow any speedlimit restrictions that may have been played
     against you.  Only (2) 200 milage cards are allowed per game.

     DISCARDING A CARD
     Any card can be discarded, even a safety.  Once you have discarded,
     the play is final.

     -------------------------------------------------------------------
     Playing the Computer Version
     -------------------------------------------------------------------
     At the beginning of each turn a card is automatically drawn for
     you, giving you seven cards (six plus one draw card).  The bottom
     card on the display, is the newest card drawn from the deck.

     Use the mouse to point to the card that you wish to play.

     The left mouse button plays the selected card.  If the card is
     valid for playing, the computer will take the card and place it on
     the appropriate playing area.  (eg.  a hazard will be placed on the
     computer battlecard pile, a safety card will be put on the safties
     card pile etc.

     If you are unable to play a card, you must select a card to
     discard.  To discard a card, position the mouse to the card you
     wish to discard and press the right mouse button.