The Scene


The year is 2112. 

Inter planetary research shows information capsules buried deep within 
the hearts of ancient stars. 

Knowledge that long dead civilisations left behind light years ago.  

And data retrieval is big business. 

The Terran Hardlight Corporation pay Runners billions of Creds to 
excavate star cores. 

There is just one problem. 

Adherents. Hostile alien cyborgs that are programmed to defend this 
knowledge. At all costs. Without mercy...... 

===

Daniel Drager stood and stared out of the floor to ceiling window that 
looked out over the city of Korda. It was only ten o�clock in the 
morning, but the city was still shrouded in darkness. Although the wars 
had ended over five years ago the fires still raged in the Zenium 
refineries out at the Boundaries. Aided by the powerful winds created by 
fallout in the Northern regions, a dense, choking black smoke filtered 
out most of the natural light and Korda spent a lot of its time choking. 
Street corner preachers shouted that Hell�s doors had blown open but 
they were mainly veterans and were tolerated for that reason alone. The 
only light that penetrated the fog came from laser projections creating 
holograms in the sky. Logos and straplines mingled in the swirling 
smog.......

Don�t you just love being out of control! 

There�s nothing quite like.... Another rain forest!

Hackers had long ago discovered that the best way to get their protest 
across was in sabotaging large corporations advertising campaigns. It 
had started in the 1990�s with a spray can and as advertising methods 
had developed, the protesters kept ahead of the change.

As these lights swept back and forth, Daniel could just make out Zenon 
Tower, the headquarters of Zenon Infomain.
 
Since Zenon were his company�s main competitors, he often spent time 
staring out at the building, trying to think up ways of outdoing them. 
But if the truth was told, Zenon were slicker and quicker than the 
Terran Hardlight Corporation. Whenever a new star was discovered it 
always seemed to be Zenon who shipped out the Runner excavation teams 
first. How did they know? 

Who tipped them off?

Dragers� thoughts were interrupted by an image and voice on his 
Videoview. It was Sorbie, a short guy in glasses with lenses so thick 
that they made his eyes bulge like a bullfrog. Drager was always 
unnerved by this aspect of his assistant�s appearance.

�May I come in Mr.Drager. We have just received a communication on the 
Vidimessenger. I think it is important you see it.�

�Come,� Drager replied wearily. Surely, he thought, nothing else could 
go wrong now. The Redstar expedition was on its way to completion and 
the Terran Hardlight Corporation had not lost a large data 
download since the Abraxan incident. And that was over two years ago. 
But if experience had taught Daniel Drager one thing, it was to be 
prepared for the worst. Especially in this business. And Daniel 
prided himself on his ability. He placed his hand over a heat sensitive 
pad on his desk. Almost simultaneously the large panelled door to his 
office swung open and the squat figure of Sorbie walked in, clutching a 
disk in his fingers that sweated like sausages under a grill.

With a hesitant look at his boss, Sorbie waited for approval before 
slipping the disk into a drive on Drager�s desk. Immediately the room 
rang out to the sound of combat, as the screen filled with the crossfire 
of lasers, the cries of men falling injured and the crackle of alien 
voices. A man�s face loomed up out of the dark, his features strained, 
exhausted. It was Leon Goeldring, team leader of the Redstar Archeos. 

Dispatched to the massive Redstar the previous month, his team was the 
Terran Hardlight Corporations latest and most costly investment. Huge 
swathes of data had been discovered by probes around Redstar, but this 
was over a year ago now and Drager had spent the ensuing eleven months 
negotiating clearance for the operation. It could not fail now. Leon 
shouted, his voice straining and barely audible above the noise....

�This is Leon Goeldring, team leader of the Archeos. The time is 20.30 
hours on Thursday 22nd July. Our position is Cavern 1 in the Redstar 
complex. 

�We are currently under fire from Adherent missile installations. The 
situation is one of stalemate. While we have enough ammunition to defend 
our position, the Adherents have us pinned down. We�re not going 
anywhere. Request immediate rescue.�

The image flickered on the screen then vanished. Sorbie looked at his 
boss. Drager let out a stream of air from between pursed lips.....

�Put out an immediate request for NetRunners onto the Forum. Get the 
cheapest you can find. We can�t afford to lose any more money on this 
mess.� Sorbie nodded and made to leave the room. �Oh and Sorbie,� like a 
startled rabbit the short man froze, then turned to face Drager, �make 
sure that you vet them thoroughly this time. I don�t want any more 
psychowaste involved in rescue operations run by this company. The 
Abraxan episode cost us dearly. I don�t ever want to have to experience 
such an embarrassment again.�

Sorbie stood rooted to the spot. Several beads of perspiration launched 
themselves on unique trails of discovery down his flabby face. It always 
affected him that way when someone mentioned the Abraxan incident. How 
was he to have known that Ergon Stread, the Netrunner he hired to carry 
out a simple operation on Zolan, was going to turn out to be a �roider 
on a meltdown mission. It was incredibly simple to get duplicated 
documents these days and he simply hadn�t had time to run all the 
necessary security checks, including a full Mediscan. Sorbie knew that 
the deaths of twenty-five runners would be on his conscience until the 
day he died and he hated it when Drager mentioned his error. He knew he 
was the laughing stock of the company. Drager made out as if the deaths 
mattered to him but Sorbie knew otherwise. All that mattered to Drager 
and the Corporation was hard data. If people had to die to get it, and 
they often did, then so be it. It was one of the unwritten rules of the 
data retrieval business.

Struggling to keep his thoughts to himself, Sorbie murmured something 
under his breath and left the room. After the long trudge down the 
corridor back to his office, he settled himself and dictated the 
Netrunner request onto the Forum. The message flashed up on his console 
screen. In a few seconds dozens of Netrunners would be reading it:


FORUM MESSAGE 237497539


TIME: 22.30 HOURS THURSDAY 22ND JULY

FROM: THE TERRAN HARDLIGHT CORPORATION

TO: ALL NETRUNNER PERSONNEL IMMEDIATE REQUEST FOR NETRUNNERS. 

THE ARCHEOS RUNNING TEAM ARE TRAPPED INSIDE THE REDSTAR, PART OF THE 
THELENIUM SYSTEM. PINNED DOWN BY ADHERENT FIRE. 

THC REQUEST ONE NETRUNNER FOR SEARCH AND RESCUE MISSION. OWN CRAFT 
ESSENTIAL. BONUSES PAID ON SUCCESSFUL COMPLETION. ALL QUOTES TO THE 
TERRAN HARD LIGHT CORPORATION .

DEADLINE:23.30 HOURS THURSDAY 22ND JULY


Who would be able to accept such a mission?



 Pyrodactyl Mission Briefings

Outline Brief
Section One: Starting Up

To load and run Pyrotechnica on your PC, follow these simple 
instructions.

1. Turn on your machine and wait for it to boot up.

2. Insert the PYROTECHNICA Disk.

3. Type D: (or whichever drive your CD-ROM is) and press Return

4. Type INSTALL and press Return

5. Follow the on - screen instructions.


Outline Brief
Section Two: Mission Objectives

You must pilot your Pyrodactl through the corridors and chambers of the 
Red Star following this general mission brief.
 
1. Find a route through the defences that the Adherents have set up 
within the Red Star
 
2. Search for, and rescue all trapped wingmen which will activate their 
auto defence mechanism

3. To destroy as many enemy craft and defence installations as possible 
in order to weaken the Adherents power 
 
4. Score as many points as possible and lead the high score table.



Outline Brief
Section Three: Pyrodactyl Controls

You can control your craft using the keyboard or joystick. Your method 
of control is chosen from the Options screen (see Pyrodactl 
configuration, below). Whichever control method you prefer, the primary 
controls remain the same and are very simple: a movement control plus 
several others

Movement Control (joystick or cursor keys). Move left, right, up and 
down to point the craft in the direction you wish to travel.

Fire (joystick button 1, or space). Fires your Primary Weapon.

Primary Weapon Selection

Keys
F1 Radar Homing Missiles
F2 Infra Red Missiles
F3 Rockets
F4 Grenades  

Fire (joystick button 2, or S). Fires your Secondary Weapon.

Secondary Weapon Selection

Keys
F5 Light Laser
F6 Cannon
F7 Heavy Laser
F8 Mines


Further Controls

Speed  Keys 1 to 9. 
0 stops the craft.
 
W  Weapon view.

E  Toggles between external and internal view 

R  Rotate to reverse view, 
operates whilst held down and in both internal and external views.

P  Pause game, 
press P again to restart.

F   Release Flares.

C  Release Chaff.

B  Slow craft (brakes) and move craft backwards.

M  Freeze game and display level map. You will be shown two views. 
Top down view lets you see the network from above. East West view lets 
you see it from the side. The lighter sections are nearer to you and the 
darker 
sections are farthest away.
End  Interrupt game and display in game menu
Esc Launches escape pod

H High Score Table


Outline Brief
Section Four: Pyrodactyl Configuration

Once loaded, the game will begin with an intro sequence which can be 
skipped by pressing Return. Following this is the title page which again 
can be skipped by pressing Return. This will take you to the Main menu 
screen.

Before your missions start, you may configure your Pyrodactyl to suit 
your personal requirements. Use a joystick, cursor keys or a mouse to 
move the highlighting effect and press fire, Return or a mouse button  
to select or toggle an option. (N.B. The game will automatically be 
configured for use with a keyboard unless you change it for use with a 
joystick. Although there is a joystick option, we strongly recommend 
that you control your Pyrodactyl using the keyboard controls.)

To configure your Pyrodactyl, simply select Options from the Main Menu. 
You can then alter a wide range of in - game settings, as follows.

Detail
The level of graphics detail can be graded by using the cursor keys or 
joystick to move up and down the scale. 
N.B. Pyrotechnica will run faster with less detail selected.

Music Volume
Use cursor keys, joystick or mouse to move up and down the scale

Sound Effects Volume
Use cursor keys, joystick or mouse to move up and down the scale

Controls
Toggle through these options until your chosen control method is 
highlighted

Calibrate Joystick
This allows you to set up the trimmers on your joystick

Return
Takes you back to the Main Menu

When you have re - configured the game to your satisfaction, select 
Return. This will take you back to the main menu. Select the One or Two 
Player option and you will be presented with another menu, which will 
allow you to change the level of difficulty or to load an earlier game. 
Choose the level of difficulty you prefer using the same method as 
before. Select Easy and you will start the game on Level One, Hard and 
it will begin on Level Three. The higher the difficulty, the more 
Adherents you will have to face. When you have made your choices you 
will then be shown a map display of the level about to be played. It 
allows you to see where your wingmen are trapped and the level entrance 
and exits. Following this display the game will start automatically and 
you are on your own.......

If you want to change anything during gameplay hit the end key. You will 
then be shown the Play Interrupted Menu. This will allow you to make the 
following changes.

Save
Select this and save your current game.

Options
The same as before.

Recalibrate Joystick
This allows you to readjust your joystick trimmers.

Abandon Game
This will take you back to the main menu

Continue Game
This will allow you to pick up where you left off.

Two Player Game
Select the two player option and pit your wits against a friend. Take 
alternate turns over 3 rounds. Each round will begin on the 
next level from the last one, and each turn lasts 3 minutes or until 
your craft is destroyed. An on-screen timer will let you know how long 
you have left, and the winner is the Net Runner who amasses the highest 
score. 




Mission Profile

Brief One: Pyrodactyl Information Console

On the information console there are 
several features which will allow you to make full use of your crafts� 
capabilities and access all necessary game information.

1. Current View 
Shows the view that you have selected;

Weapons View
Choose this if you want to follow a particular weapon as it homes in on 
its target 

Map View  
Shows you where Adherents and Wingmen are. Try not to confuse them.
 
Internal View
Witness the action from inside the cockpit. 

External View 
See your craft in all its glory.


2. Shields Status
This provides up to the minute information showing the level of 
protection your craft has left. All impacts, weapons strikes and 
collisions will reduce your shield strength. 

3. Shield Warnings  
If you continue to get hit by enemy fire these three visual warnings 
will show the  damage levels sustained by your craft. These are as 
follows...

Engine Damaged
When your engine is damaged your craft will fly at half speed. 

Weapons Failure
When your weapons are damaged you can only use secondary weapons�

After your craft has sustained these levels of damage, you have one last 
chance to save yourself. A 5 second on- screen 
countdown will begin, accompanied by an audible alert message. Hit the 
escape key before the end of this time and you will be launched in the 
escape pod�Fail and your craft will crash and burn� 

Escape Pod
When you are in the escape pod your craft can only use secondary 
weapons. Primary weapons, counter measures and power ups are all 
rendered useless. 

4. Score 
How many points you have scored. Score points by destroying enemy ships, 
releasing wingmen, activating power ups, reaching end of level and 
taking on the bonus level.

5. Lives left
Start with three and work your way down. All lives end in the Escape 
Pod. Remember, when you are in the escape pod, you have no access to 
either primary weapons or defensive measures.

6. Chaff status
Whichever direction you are moving in, chaff will always be dropped 
behind the craft


WARRANTY LIMITATIONS 
Limited Warranty

Psygnosis warrants for a period of 30 days from the date of purchase 
that this software product is free of  defects in workmanship and 
material. In the event that this software product proves defective 
within that time period, Psygnosis will repair or replace the software 
product or refund your purchase price at our option. 

THIS LIMITED WARRANTY IS IN LIEU OF ALL OTHER WARRANTIES AND NO OTHER 
REPRESENTATIONS OR CLAIMS OF ANY NATURE SHALL BE BINDING ON OR OBLIGATE 
PSYGNOSIS. ALL IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A 
PARTICULAR PURPOSE ARE LIMITED IN DURATION TO THE DURATION OF THIS 
WRITTEN WARRANTY. PSYGNOSIS SHALL IN NO EVENT BE LIABLE FOR ANY SPECIAL, 
INCIDENTAL OR CONSEQUENTIAL DAMAGES ARISING OUT OF THE USE OF OR THE 
INABILITY TO USE ANY OF OUR SOFTWARE PRODUCTS.

Some states do not allow the exclusion of special, incidental or 
consequential damages or the limitation on duration of implied 
warranties so the above exclusion and limitation may not apply to you. 
This warranty gives you specific legal rights and you may also have 
other rights which vary from state to state.


EPILEPSY WARNING

PLEASE READ BEFORE USING ANY VIDEO GAME OR ALLOWING YOUR CHILDREN TO USE 
IT

A very small percentage of individuals may experience epileptic seizures 
when exposed to certain light patterns or flashing lights. Exposure to 
certain patterns or backgrounds on a television screen or while playing 
video games may induce an epileptic seizure in these individuals. 
Certain conditions may induce undetected epileptic seizures or epilepsy. 
If you, or anyone in your family, has an epileptic condition, consult 
your physician prior to playing. If you experience any of the following 
symptoms while playing a video game - dizziness, altered vision, eye or 
muscle twitches, loss of awareness, disorientation, any involuntary 
movement or convulsions IMMEDIATELY discontinue use and consult your 
physician before resuming play.


Copyright

Here at Psygnosis we are dedicated to bringing you the best in computer 
entertainment. Every game we publish represents months of hard work 
dedicated to raising the standard of the games you play. Please respect 
our endeavours and remember that copying software reduces the investment 
available for producing new and original games; it is also a criminal 
offence.

This software product, including all screen images, concepts, audio 
effects, musical material and program code is marketed by Psygnosis Ltd 
who own all rights therein including copyrights. Such marketing of this 
product gives only the lawful possessor at any time the right to use 
this program limited to being read from its medium as marketed into the 
memory of, and expected by, the computer system to which this product is 
specifically adapted.  Any other use or continuation of use including 
copying, duplicating, selling, hiring, renting, lending or otherwise 
distributing, transmitting or transferring this product in 
contravention of these conditions is in breach of Psygnosis Ltd�s rights 
unless specifically authorised in writing by Psygnosis Ltd.

The product PYROTECHNICA, its program code, manual and all associated 
product materials are the copyright of Psygnosis Ltd who reserve all 
rights therein.   These documents, program code and other items may not 
in whole or part be copied, reproduced, hired, rented, lent or 
transmitted in any way nor translated or reduced to any electronic 
medium or machine-readable form without prior consent in writing from 
Psygnosis Ltd.  Psygnosis and associated logos are registered 
trademarks of Psygnosis Ltd.

PYROTECHNICA cover illustration is Copyright � 1995 Psygnosis Ltd.

Psygnosis Ltd, South Harrington Building, Sefton Street, Liverpool L3 
4BQ  Tel: 0151 282 - 3000

Psygnosis Ltd (US Office), 675 Massachusetts Avenue, Cambridge, MA 02139 
USA Tel 617 497 7794