>>>   >>>   >   >   >>>    >>>>  >>>        <<<  <  <  <<<  <  <  <<<    <<<
>     >   >  >   >  >   >  >      >          <    <  <   <   <  <  <  <   < 
>>>>  >>>>>  >   >  >>>>>  >  >>  >>>        <<<  <  <   <   <  <  <<<    <<<
   >  >   >   > >   >   >  >   >  >          <    <  <   <   <  <  <  <   <
>>>   >   >    >    >   >   >>>>  >>>        <     <<    <    <<   <   <  <<<


Savage Future

Information File


INTRODUCTION
------------

Savage Future is a role-playing adventure game for the IBM 
computer.  The game was created by J. Kintz between January 1998 
- September 1998. The game has VGA graphics and soundblaster 
music and sound effects.  You play the character of Rolanfox who 
must explore the land of the future.  There are cities, caves, 
and undergrounds to explore.  There is a variety of objects to 
get and horrible monsters to fight.  This game is free, donation information
is at the bottom of this document. 


INSTRUCTIONS
------------

The first five introduction screens are passed through by 
pressing the SPACEBAR key on the keyboard.  The game starts with 
three title screens and two story screens.  


MAP SCREEN

The screen you see first is the MAP screen.  This shows the 
entire continent you can travel.  You are represented by a small 
red dot.  The black box on the bottom of the screen is the text 
box, it will display information to you.  The square next to the 
black box is the picture box.  This will show you where you are 
as a picture.  At the very bottom of the screen is your status 
bars.  Your food, health, money, and bullets are shown by a bar.  
When the bar disappears or is gone you have no amount of that 
item.  You can have 100 units of food, 320 bullets, 500 dollars,
and 100 health. If you notice the text box will show you your location
coordinates.  This can be used to find areas or remember where 
they are.  To control your position and travel the land use the 
cursor direction keys on the keyboard to correspond to the 
position you want to go - North  South  East West.  You can walk 
anywhere in the continent; however, you can not go into the 
ocean, the blue part around the continent.  You also have a 
variety of options you can choose while transversing the land.  
To see these options press the SPACEBAR and move your character, 
this will show you your options in the text box.  To QUIT the 
game press the Q key, the game will automatically quit and return 
you to the system.  To see your INVENTORY press the I key, this 
will show you exactly how many bullets, money, and food you have, 
it will also show all the objects you have picked up.  Your game, 
position, and objects, can be SAVED by pressing the S key, there 
can be only ONE game saved at a time.  To toggle the sound on and 
off press the F1 key.  This game can then be LOADED by pressing 
the L key.  Save, Load, Inventory, and Quit can NOT be accessed 
while in combat mode.  

When you are near a city in the game you may be able to see it, 
the game will tell you that a city is nearby, if you search the 
area you will be able to find it.  After you find a city, cave, 
tower, or underground it will be represented by a colored dot.  
Eventually you may be able to get a map, the map will show where 
all the cities, caves, undergrounds, and towers are.  

LEGEND ON THE MAP

WHITE DOTS - Human Cities
DARK BLUE DOTS - Towers
BROWN DOTS - Fur Cities
LIGHT BLUE DOTS - Underground
RED DOTS - Caves

  

COMBAT SCREEN

You will be attacked from time to time in the game by a variety 
of creatures.  The only thing you have to protect yourself from 
these horrible menaces is a gun.  When you are attacked you 
another screen will appear which will show the background of 
where you are at.  You control your character, ROLANFOX, by using 
the cursor control keys.  To shoot your gun at the creature press 
the SPACEBAR and you will fire.  If you do not have any bullets 
left you will not do any damage to the creature.  Each type of 
creature has a different constitution so they require different 
amounts of wounds to kill them.  They have different speeds as 
well.  If the monster reaches you, you are damaged, possibly 
killed.  If you are killed the game ends.  You may avoid the 
creature by leaving the screen to the LEFT.  KEEP IN MIND that if 
you avoid the creature he will still be in the vicinity of the 
land and will continue to attack you.  The further away you are from
the creature the harder it is to hit.  You may miss if the creature
is far from you on the screen.  To assure your bullets will strike you
should be as close as possible.  You must either evade the
creature, be killed by the creature, or kill the creature in 
order to leave the combat screen.  No other menu options other 
than those listed are available during combat mode.


STORY
-----

The year is 2457.

In the land of Medigar there are many different races and 
peoples.  There are two distinct differences in the sentient 
races that can be made.  One are the humans - these creatures are 
mostly hairless except for the tops of their heads and a slightly 
over their bodies.  They walk erect and have language and skills.  
Their numbers are fairly large and they dwell together in small 
villages.  They can be cruel, but most live in relative peace 
leading simple lives.  There is another distinct race known as 
the fur-kind.  The fur-kind has many different branches, but 
unlike the humans, they are covered in fur and descendants from 
the forest creatures.  They are the evolution of foxes, wildcats, 
and wolves.  They walk erect and are intelligent with 
communication skills and creativity.  The fur-kind dwell in 
isolated areas in the large green forests of Medigar.  Although 
there numbers are considerable they are still all together less 
than that of the humans.  The fur-kind live in tree-villages and 
small cabins on the ground.  Because of the isolation from the 
fur-kind and the humans peace has existed for thousands of years.  
Trading is rare but not uncommon between the races.  Technology 
for all is simple.  A few; however, have mastered the advanced 
sciences of mind and magic.

Your name is Rolanfox, you are a member of the fur-kind.  Your 
descendants were the foxes, you are cunning and intelligent, not 
strong, but clever and swift.  In the lush trees you live in a 
small cabin alone.  You are a young fox, an adult, but not an old 
one.   You have few neighbors and although you spend much of your 
time tending to your garden and searching for the occasional prey 
in the woods you have a keen interest in matters of the unknown.  
Your family lives within the same forest; but not close by.  Your 
uncle, Yowler, is also your best friend.  He lives in a very 
remote part of the forest and conducts experiments.  His interest 
in the unknown has led to your strong bond.  Every chance you had 
you visited your uncle.  In his large house Yowler built strange 
and magnificent objects.  Books upon books are stacked everywhere 
in his place as well as a variety of strange objects.  He has 
sought to understand the secrets of time and space.  Eventually, 
through experimentation and diligence your uncle created an 
incredible invention.  Many hours you spent with him, smelting 
metal and plugging in wires.  You knew little about what he was 
doing, but it fascinated you and everyday seemed to be special.  
He finally finished.  The device consisted of two main pieces, 
one was a large box with cables running through it that a fur 
could enter, the other was a smaller box which you took with you.  
You didn't quite understood what the invention was until one day 
he explained.  

"It's a time machine my boy!"  
"A time machine?  It's a big one?  I've seen smaller ones that 
told the time when I was in town!"
"No! No! That's for watching time go by. This is for making time 
go by!"
"I don't understand."
"You see Rolan, you know how a few days ago Aunt Megad came by 
with those chickens?"
"Yes, of course! They were great!"
"Yeah, they were.  Anyways, wouldn't it be nice to go back that 
day and have them again?"
"Sure would, but those chickens aren't coming back."
"Well with this machine you can go back to that day and get them 
again!"
"Really?"
"Yeah, or you can go into the next day and see when she will come 
around again, and then come back here with a full stomach!"
"That would be great, or you could see when the rains will come, 
or when the mates will come around, or even when the first snow 
fall will be"
"You got it my boy!"

You saw little of your uncle the next few months.  He said it was 
a great success and he was very happy the little you saw of him.  
He brought back many strange objects.   He showed you how the 
device worked, but said never to use it without him.  Eventually, 
he said, he would take you with him, and you could see the 
wonders of the future.  It seemed too good to be true.  One day 
he came back and his face seemed gray, you had not talked to him 
in a long time, and he seemed to have more white in his coat than 
usual.  He showed you one of his most recent things he picked up.  
It fit into your hand and when you squeezed your finger it made 
an explosion.  Then far away a hole would appear.  He said the 
hole was created by objects that moved faster than you could see, 
but if the device didn't have the objects it wouldn't work.  He 
called the objects BULLETS and the object you held in your hand a 
GUN.  You practiced with it, watching the birds scatter at the 
first squeeze.  Yowler looked troubled though, you asked him why, 
but he did not answer.  Finally, after he had a few drinks of 
Mulberry Wine, he told you.  

In the future, about 2000 summers from now, things are very grim, 
he said.  The world is a bad place for everyone, its much 
different than it is now.  The fur-kind, ALL fur-kind live in 
fear.  There were also strange hideous creatures that roam the 
land.  He had followed what had happened as best he could, 
although he did not now the whole story.  The humans 1500 years 
summers had become more numerous, they had become more craftier 
as well.  They had also become more violent.  The fur-kind; 
however, preferring the simple life, was growing smaller.  
Diseases had killed many and the forests were being cut down by 
the humans to make room for their huge metal and stone cities. 

Wars began to erupt amongst the humans and they built bigger and 
more powerful weapons.  They had developed what was called 
Thermo-Atomic Bombs.  The bombs had strange powers and tapped the 
fabric of the universe.  In an act of desperation and defeat, a 
country now since forgotten used the thermo-atomic weapons on its 
enemies.  Then that country's enemies retailated with the same 
weapons.  Entire cities and millions of humans and fur-kind were 
burnt alive.  Fires broke out everywhere.  While the wars with 
the thermo-atomics occurred humans built underground sanctuaries 
where they would live and work.  They were far underground and 
those who did not live in them suffered.  The Fur-Kind did the 
best they could hiding in their forests or in caves.  But their 
numbers dwindled even more so.  

The radiation choked the land, but worse the nuclear weapons had 
opened gateways to other dimensions.  From the other dimensions 
weird and alien creatures crossed the gateways and roamed the 
land.  They are vicsious and horrible, knowing nothing but to 
kill.  The humans eventually moved from their underground worlds, 
leaving them completely deserted.  They built new cities above 
ground that were smaller than their old ones.  They protected 
themselves from the vile new creatures of the land.  The fur-kind 
built cities too, the few that were left.   Then the land of 
Medigar was ravaged by natural disasters.  A powerful religious 
leader had declared to the new people of Medigar that the fur-
kind were responsible for these disasters, and asked that they 
all be wiped off Medigar forever.  

For several hundred years fur-kind have lived in peril.  While 
the human race tries to rebuild itself it also has set out to 
kill the furs.  A special force of warriors called the Knights of 
Purification was set up to find the fur-kind and destroy on 
sight.  Warlords and Men of Power live in large towers 
controlling the lands around them.  It is a time of dark vast 
power and great injustices.  Your uncle discovered all these 
atrocities and horrors, and was especially disturbed by the 
genocide of the fur-kind.  For he took his machine further into 
the future and found that in their future FUR-KIND HAD BECOME 
EXTINCT.  Your uncle told you this, his dark eyes filled with 
tears.  He was the only who could save his people.  He began a 
series of quests to find out what he could do stop this 
extinction, if anything.  He said he was trying to find out what 
happened exactly that created the rift between the humans and 
fur-kind, and to try and stop whatever it was.  

Many months went by and you did not see your uncle, he said he 
would come back once a month for a few days to see you and tell 
you the progress lest something happened to him, someone from 
this time would know about it.  But after a while he stopped 
coming back.  You decide something must have happened to him, 
fearing the worst you activated the time machine.  Without the 
other device; however, you will have no way to come back you 
realize.  But the future lies with you now, you picked up the 
weapon he called a gun and as many of the bullets you could 
carry.  He also had a device which would tell you where you were 
represented by numbers which you picked up as well.  So you 
activated the machine.  The purple vortex opened up and summoning 
as much strength as you could you walk into it and through time 
itself.


CREATURES
---------

From the book Encounters by Yagwara Zug Jushumo in the year 4531.  

(banned in the year 4537)

"There are many different creatures that our ancestors unleashed 
upon our world with their weapons of mass destruction.  Many were 
relatively harmless, others died quickly.  But a few thrived on 
our dimension, and those few are unlike anything we have on 
Medigar.  They are ravenous beasts that can't be taimed or 
controlled.  Here is a list and their descriptions:

The Wargamor - This creature is green and lizard-like with pale 
white eyes. It appears to be relatively intelligent and will 
stalk its prey with speed and skill.  Its one goal is to kill 
leaving the least amount of damage, it uses the body of the 
victim in a variety of ways, the bones provide weapons, the skin 
provides protection, the muscles provide food.  They often hide 
and wait for long periods of time and hunters must be skilled to 
catch them.

The Trika - The trika is a bizarre orange creature with tentacles 
used for propulsion.  It has been seen climbing up trees and 
falling on its victims.  It lacks even the most rudimentary 
intelligence as it has been seen attacking auto-carriages, trams, 
and even bridges.  It can go relatively fast so hunters or 
travellers believing that the tentacles can slow it down are in 
for a surprise.

The Wyryx - Some say these creatures are actually super-
intelligent, others say they are dumber than mules.  They are 
like giant worms with triangular heads who kill their prey, but 
never eat them.  They actually digest rocks and minerals, but are 
very territorial of their areas.  Their coiled bodies are fast 
and they are viscious fighters.  Although they always are alone.  
Some say they have hidden colonies that meet in the darkness of 
underground. 

The Cave Dwellers - During the time of the Great Atomic Wars 
humans were disfigured by radiation.  Some of the humans were 
altered severely and a race of large dumb troll-like beings were 
formed.  They are never found above ground but prefer the 
darkness of the caves.  They are incredibly strong and will fight 
to the end to protect their caves.  Their numbers are unknown at 
this time because they live often up to a mile under the earth.  

It should also be noted for the traveller that the undergrounds 
that we humans used to inhabit are now patrolled by the Revus 
Guard Units.  These were set up after the great evacuation of the 
shelters to protect them, they will fight any who trespassers in 
the underground, so be warned.  They are cyberorganisms that are 
half organic and half machine.  There are treasures in the 
underground still, but an explorer had best be ready to deal with 
them.

Also, for the traveller who is covered with fur a word of 
warning.  The knights of purification will stalk and kill any 
they do not see as human.  It is best to travel by night and 
avoid these creatures if you want to stay alive."


HINTS
-----

Get a map as soon as possible. The only way to get money at first 
is by killing the knights.  Kill as many knights as possible and 
get a map, this will show you where all the cities and other 
important locations are.  Glow orbs are needed to get into the 
caves, that is another wise purchase to get as well.  Save your 
game frequently.  Talk to everyone in the cities, both the fur peeps and 
human cities.  

CREDITS
-------

Graphics, programming, music, sound effects, writing, and this
document were done by J. Kintz.  Copyright (C) 1998. 


CONCLUSION
----------

I hope you enjoy this game, if you have any questions you can 
e-mail the author at ROLANFOX@AOL.COM.  I would love to hear 
suggestions, comments, ideas, etc.


DONATIONS
---------
This game is completely free.  Donations would be greatly appreciated.
If you would like to find out how and where to donate send E-Mail to
ROLANFOX@AOL.COM saying REQUEST DONATION INFORMATION.  You will be given
a current address where to donate to.  If you donate $5.00 by either check
or money order you will receive the following either by E-Mail or by
secured web page:
                  The Complete Solution to Savage Future
                  The Darkest Night Part I (Furry Game)
                  Shape Shifter (another Furry Game)
                  Dismal Passages (adventure game)
                  Dark Convergence Part I and II (horror adventure game)
                  Savage Future Part II (to be released mid 1999)


COMING SOON - SAVAGE FUTURE PART II