Tommy's blob (c) copyright 1986 by tommy's toys
P. O. Box 11261, denver, co 80211 usa.  All rights reserved.
Catalog #86-008-1a

Instructions:

****to exit from tommy's blob hit function key f9.****

Tommy's blob simulates two blobs of slime meeting on a stump, or the immune
System of a frenchman.

The game starts with the bad blob already pretty well established on the
Screen.  You then move the good blob cursor using the 4 arrow keys on the
Numeric key pad to establish your blob on the screen.
(ok, this is level 1 only, but that's the idea of the whole toy.)

Once established, each blob grows on its own by a simple algorithm as follows:

A blob square will attempt to expand into each of the 8 adjacent squares,
Based on the number of squares 'n' within a radius of 'grid' occupied by
Hostile blobs:
      1. Let m=.5*((2*grid+1)^2-1)
                                       _______
                       x x x x x x x     |
                       x x x x x x x    grid=3
                       x x x x x x x   __|____
                       x x x k x x x
                       x x x x x x x
                       x x x x x x x
                       x x x x x x x     there are (2*grid+1)^2-1 squares
                                         in the grid around k.

      2. If n>m, then square k expands into adjacent blank squares with
         probability 100% and adjacent hostile squares with probability
         p (initially .85).
      3. If n<m, then square k expands into adjacent blank squares with
         probability 50% and adjacent hostile squares with probability
         1-p (initially .15).
      4. If n=m, then square k expands into all adjacent squares with
         probability 50%.

The game terminates when:
      1. Either the good or bad blob occupies 1250 of the 1840 squares on the
         screen (approx. 68%).
      2. An optional time limit is reached.

Note: if you aren't mathematical enough to understand the algorithm,
      take more math courses when you get the chance; in the meantime,
      go ahead and play, because the algorithm doesn't really matter!

To play:
Select a game difficulty level (1..9), a grid size (1..99), and a probability
Level p (.5-1.0).  Set a time limit if desired.  Then start moving the good
Blob cursor using the arrow keys on the numeric key pad.

The function key assignments are as follows:

Fn key #       function
--------       --------
  f1           sound toggle switch
  f2           demo mode toggle switch
  f3           restart the game with new parameters
  f4           display these instructions
  f5           increase grid size  (1..99)
  f6           decrease grid size
  f7           increase p  (0.5-1.0)
  f8           decrease p
  f9           quit
 f10           (for color monitors only) change the screen border color.

**note** the legends for the function keys at the bottom of the screen are
The modes that will be entered by pressing the keys, which, for a toggle type
Switch, is the opposite of the mode currently in effect.

Difficulty levels:

  1: you move the good blob cursor until the best blob wins.
     
  2: you can only move the good blob cursor until all blank squares on the
     screen are filled.  After that, best blob wins.

 in levels 1 and 2, the game starts with the bad blob already "planted" around
 the screen....you race to short-circuit its growth and take over the screen.
 
  3: the bad blob gets its own cursor which moves as it lists.  Both cursors
     freeze when all blank squares are filled.

  4: same as 3, except neither cursor will freeze.

  5-7: same as 4, except new blobs will appear on the screen randomly until
     the blank squares are gone (the higher difficulty, the more often they
     will appear).

  8,9: same as 6,7 except that only bad blobs will appear.

Time limit:
The program prompts for a time limit.  If no time limit is desired, give it
A time limit of zero (0).

Game save and restore:
Is automatic when you exit.  If you don't want to restart a game that has
Been saved, you must either erase or rename the game files "blob.tmp" and
"blob.scn".

Other information:

To freeze the game: use the ibm pc's 'ctrl-num lock' combination.

To skip the startup show, press the <enter> key twice instead of once when
Calling the program up from dos (if your computer is slow enough ha ha).

Command line parameters:
   s    start up with sound off
   m    force mono display mode
   c    force color display mode
   *    skip the startup show

Example: >blob ms*

----------------------
Did you like this toy?
Don't forget to try our gobs of other neat low-priced toys and games for the
Ibm pc and compatibles.  Our nifty 5.25 inch (360kb) or 3.5 inch (720kb) demo
Disk, containing an electronic catalog and other goodies, is only $2 to any
U.s. Address, $3 outside u.s. (u.s. Funds only or check drawn on u.s. Bank).
If your pc bores you write us now.
Tommy's toys, p.o. Box 11261, denver, co 80211 usa.

Good luck!